NA24.no

Brannfakkel fra Vollviks eks-rådgiver

Sist oppdatert:
- Dagbladet er første riksavis som legger ned hele papirutgaven, tror Haakon B. Schrøder.

(NA24-Leserinnlegg): Dagbladet blir den første riksavisen som reduseres til tre utgivelser, og etter en kortere periode legger ned hele papirutgaven. Dette skjer innen få år. Dagbladet er blitt selve symbolet på norsk aviselendighet, og jeg skal ikke plage noen med tall, annet enn å henvise til at det meste har gått på tverke for den tradisjonsrike avisen gjennom en årrekke.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Finanskrisen og endrete medievaner tvinger andre medier inn i den samme elendigheten. Dagbladet, og senere også VG, vil ende opp med utgaver fredag, lørdag og søndag med en enklere nyhetsdel og sterk på magasin.

Resten av uken blir det nettnyheter. Nyhetene er dagsaktuelle hendelser, pressemeldinger og pressekonferanser. Avisene blir enda mer lik ukepressen, og kanskje det siste formatet vi får opplevde den ekte gravejournalistikken utenom TV. Samtidig som nettnyhetene øker må mediehusene fortsette utviklingen av tilleggskonsepter på nett. Dagens

Næringsliv har dn.no, dagensit.no og d2.no, og andre har tilsvarende tilleggsportaler. Dermed pleases annonsørene og disse treffer mer riktige målgrupper (og betaler for det). Likevel vil gratisavisen oppleve nye vekstkår, fordi annonsørene trenger papirformater også i ukedagene. Vi forbrukere er imidlertid ikke villige til å betale for den daglige journalistikken. Den skal være gratis. Dermed blir gratisavisene også dominert av hendelsesnyheter, pressemeldinger og pressekonferanser.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Egentlig er det ikke noe dramatisk i dette. Norge henger bare etter resten av verden, hvor gratisaviser er blitt mer toneangivende medier. Når riksaviser som Dagbladet og VG ender opp med tre utgaver (Aftenposten også) vil den gravende journalistikken få et oppsving. Fordi mediene må sjokkere og overraske i møte med oss forbrukere, få oss til å stoppe opp og grave frem mynter fra lommen. Spørsmålet som reiser seg er om vi har tillit til den gravende journalistikken når den presenteres i formater som også vil ha betydelige innslag av Hot Gossip, Drugs, Sex og Rock'n Roll.

Når vi passerer 2015 er Dagbladet redusert til en nettavis, VG begrenset til to utgivelser i uken og de store regionavisene har tatt innover seg den samme skjebnen. Lokalavisene som bare har noen ukentlige utgivelser lever i beste velgående, akkurat som for 50 år siden. I løpet av de neste årene vil PR-bransjen oppleve enorm vekst, nettopp fordi mediebildet endresradikalt. I den nye medievirkeligheten er det egentlig ikke så viktig hvor nyhetene kommer fra, bare nyhetene er kostnadseffektive og interessante.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Haakon B. Schrøder
Medierådgiver, Playground

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere