NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Bred nedgang for ukebladene

Sist oppdatert:
Totalsalget gikk ned med 3,8 prosent fra 2007 til 2008.

Norges største ukeblad, Se og Hør, gikk ned mer enn det generelle opplagsfallet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Se og Hør tirsdag har nå et ukentlig salg på 214.104 eksemplarer som er ned fra 235.695 på forrige årsoversikt.

Fredagsutgaven av Se og Hør går ned med 6,1 prosent og har nå et bekreftet opplag 164.782. Konkurrenten Her og Nå har et enda større opplagsfall og gikk ned med 18,1 prosent. Hjemmet Mortensen-eide hadde i 2008 et opplag på 146.964 eksemplarer.

Nedgang for alle de store
Trenden for de to største ukebladforlagene, Hjemmet Mortensen og Aller, er at det meste går ned. Store titler som Hjemmet, Allers, Norsk Ukeblad og nevnte Se og Hør går alle ned.

Norsk Ukeblad går ned med hele 12 prosent og har nå et bekreftet opplag på 111.462 eksemplarer. Hjemmet slår av med 6,1 prosent og solgte i gjennomsnitt 193.396 eksemplarer. Allers selger i snitt 77.736 eksemplarer og hadde en nedgang på 5,1 prosent.

Kvinnebladene fortsetter fallet
Aller-tittelen Kvinner og Klær fortsetter den kraftige nedgangen fra de siste par årene og hadde en opplagsnedgang på hele 20,6 prosent fra 2007 til 2008. Bladet har nå et bekreftet opplag på 43.535 eksemplarer. Det er ikke mange årene siden bladet hadde et bekreftet opplag rundt 70.000 eksemplarer.

Hjemmet Mortensen-eide Kamille var en av få titler med fremgang fra 2007 til 2008. Kamille hadde i fjor et gjennomsnittlig opplag på 50.868, fram med 5,8 prosent. Kamille har 25 utgaver i året, mot KKs 52.

Henne hadde en nedgang på 9,6 prosent og et opplag på 35.533 eksemplarer. Elle fikk en nedgang på 8,1 prosent og hadde i 2008 et gjennomsnittlig opplag på 31.734 eksemplarer.

Mann vinner blant menn
Det er Bonnier-eide FHM som har vært den store opplagsvinneren blant mannebladene de siste par årene. Fra 2007 til 2008 hadde bladet for første gang en opplagsnedgang. FHM solgte i gjennomsnitt 50.648 eksemplarer i 2008 og det ga en nedgang på 6,5 prosent.

Vi Menn hadde en større nedgang i 2008. Det gjennomsnittlige opplaget viser 88.727 eksemplarer, en nedgang på 8,4 prosent.

Den eneste typiske mannebladet med opplagsfremgang var «lillebror» Mann. Bladet solgte i snitt 16.665 og det var en oppgang på 8,6 prosent sammenlignet med 2007.

Andre titler som typisk selger mest til menn hadde en blandet utvikling. Illustrert Vitenskap var stabile med en opplagsnedgang på 0,9 prosent og Illustrert Vitenskap Historie hadde en opplagsøkning på hele 40 prosent.

Bilbladene gikk ned over hele linjen. Størst var fallet for Hjemmet Mortensen-eide Auto Motor Sport med en nedgang på 11,3 prosent. Aller-eide Autofil hadde en nedgang på 10,9 prosent og solgte i fjor 30.569 eksemplarer i snitt. Bonnier-eide Max Power gikk inn i løpet av fjoråret.

Her kan du se hele statistikken fra Magasin og ukepresseforeningen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere