NA24.no

Brent seg på Bulgaria

Kinnevik AB, Christina Stenbeck,
Kinnevik AB, Christina Stenbeck, Foto: Lars Pehrson (Scanpix)
Milliardskrell for MTG.

Media Group MTG rapporterte resultat før skatt ble minus 2.519 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal 2011, mot 741 millioner kroner året før.

Analytikere hadde ventet et resultat før skatt på minus 2.498 milliarder dollar, ifølge SME Direkts sammendrag for rapporten.

Salg utgjorde 3.711 milliarder svenske kroner i perioden mot 3618 millioner kroner året før. Her lå SME Direkts prognose på 3.691 milliarder dollar.

I resultatet inkluderer engangskostnader på minus 3.182 milliarder dollar, hovedsakelig knyttet til svekkelse i Bulgaria. Analytikere hadde i gjennomsnitt ventet en engangsposter på -3.191 milliarder dollar.

MTGs resultater var dermed en prosent lavere enn analytikernes gjennomsnittlige prognose, ifølge SME Direkt.

Lavere en prognoser
Salg utgjorde 3.711 milliarder kroner i perioden mot 3618 millioner kroner året før. Her lå SME Direkts prognose på 3.691 milliarder dollar.

Driftsresultatet inkludert inntekter fra tilknyttede selskap 114 millioner svenske kroner, men eksklusive engangsposter ovenfor, landet på 665 millioner svenske kroner(746). Forventningene til SME var et driftsresultat på 675 millioner svenske kroner.

Netto inntekter landet på minus 2564 milioner dollar. Mot 2348 millioner kroner året før. Sammenlignet med SMBs forventninger som var på minus 2.664 milliarder dollar.

Resultat per aksje utgjorde minus 38,87 svenske kroner pr aksje. Mot 35,43 kroner året før. Her var forventningen på minus 40,12 svenske kroner.

Foreslått utbytte på 9 svenske kroner per aksje 7,50 kroner året før. Forventet 8,34 svenske kroner.

MTG netto overskudd ble løftet i tilsvarende kvartal i 2010 med over 1,7 milliarder kroner etter effekten fra fordelingen av nettbutikken Hut.

Totalt for året økte inntektene med tre prosent fra 13,1 milliarder til 13,4 milliarder svenske kroner.

Økonomien er sun og frisk ifølge Albrecht.
- Alle fire av våre kringkastings virksomheter rapporter økende inntekter i kvartalet og for året som helhet, som vi rapporterte tidligere var så var dette rekordsalg for begge perioder til tross for bredere økonomisk usikkerhet som har rådet i løpet året. Vår netto kontantstrøm fra drift var opp 17 prosent fra år til år i 2011 og vi avsluttet året med ett betydelig redusert låneopptak, noe som er grunnen til at styret foreslår en økt utbytte og vedta en utbyttepolitikk fremover. Vi er et vekstselskap og investerer i våre eksisterende operasjoner, samt søker muligheter for å etablere og skaffe nye virksomheter, sier Hans-Holger Albrecht, president og Chief Executive Officer i en melding.

- Salg for våre skandinaviske fri-TV-virksomhet var opp fra år til år ettersom annonsemarkedene fortsatte å vokse. Vi hadde noen vurderingsspørsmål, som blir adressert, og våre 2012 vår tidsplaner blir nå lansert. Våre nordiske betal-tv abonnenter fortsetter å vokse og vår Viaplay elektroniske tjeneste utvikler seg i henhold til plan. Den fremvoksende gratis-TV-virksomheten har tatt del og overgikk i annonsemarkedene som fortsatt henger med oppgangen i Vest-Europa, mens våre fremvoksende betal-TV-virksomheter rapporterer ett fortsatt sterkt abonnent inntak. Våre bedrifter har noen av de høyeste marginene i europeisk kringkasting industri til tross for at vi fortsetter å investere i programmer, nye teknologier og abonnent oppkjøp, forteller Albrecht i meldingen.

- Våre resultater for fjerde kvartal ble påvirket av en rekke engangskostnader og ga primært ikke kontanteffekt ved årsslutt av nedskrivningstester, men vår underliggende lønnsomhet og kontantstrøm forblir sunn og vi fortsetter å utforske nye vekstmuligheter, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere