*Nettavisen* Økonomi.

Bruker mer på nett enn papir

Foto: Flickr: snorpey (Creative Commons)

For første gang i amerikansk historie.

For første gang i USAs historie, har annonsører anslått at de vil bruke mer på nettannonsering enn på annonsering i trykte magasiner og aviser, melder mashable.com.

Ifølge en studie utgitt av eMarketer forventes nettannonseringen å generere 39,5 milliarder dollar i omsetning i år - en økning på 23,3 prosent fra 2011 - sammenlignet med en sum på 33,8 milliarder dollar på print.

Nettannonseinntektene er ventet å vokse også de nfem neste årene, men på en mer beskjeden rate. Totale nettannonser er anslått til å bli 62 milliarder dollar i løpet av denne perioden.

Samtidig ventes det at markedsførere vil kutte printannonseringen med ti prosent fra dagens nivå til 32,3 milliarder dollar i 2016.

TV-annonser ventes å stort sett forbli upåvirket av voksende nettbudsjetter. Amerikanske markedsførere forventer å bruke 72 milliarder dollar i TV-reklame i 2016, opp 18,6 prosent fra 2011.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.