NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Cannes-løve til McCann

Sist oppdatert:
McCann ble det første norske byrået som hentet hjem en løve i Cannes i år.

Resultatene i kategorien direkte markedsføring er klare i Cannes Lions.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Med bare en jobb på shortlist var forventningene begrenset i den norske leiren, men den ene jobben for mobiltelefonkjeden Klart Svar ga en bronseløve.

20 innsendte
Jobben som ble premiert heter «Nostalgia», for Klart Svar, og deres trådløse tjenester. I DM-kategorien ble det i år sendt inn 20 arbeider fra norske byråer, mot tolv i fjor, skriver KF-Express.

– Kreativt sett var det flere av gullvinnerne i kategorien som var bedre enn Grand Prix-jobben. Jobben fikk uttelling først og fremst for en smart strategi og for å virkelig skille seg ut innenfor et reklamesegment preget av tradisjonelle løsninger, sa juryformann Rory Sutherland på dagens pressekonferanse ifølge KF-Express.

- Fantastisk prestasjon
McCann og svenske Goss var de eneste nordiske byråene som kom på shortlist i denne kategorien.

- Det å komme på shortlist er en prestasjon i seg selv. Konkurransen er beinhard, og å vinne en løve er en fantastisk prestasjon, sier Terje Banken, administrerende direktør i McCann i en pressemelding.

Klart Svar-DM-en ble sendt ut i 4000 DM-er, og resultatet ble 1200 møter, og 600 inngåtte kontrakter.

Spansk seier
Det spanske byrået Shackelton Madrid vant Grand Prix. Vinneren er en banktjeneste oppfunnet og oppkalt etter den spanske fotballkeeperen Julen Lopetegui, som besvimte på banen. Dermed gikk videoklippet som en farsott over nettet. En spansk bank tok tak i fenomentet og fortalte historien om hvorfor han hadde falt om, noe som på ny ble en suksess over nett, og med det lanserte de en ny banktjeneste i keeperens navn, skriver KF-Express.

Her kan du se videoen fra den spanske vinnerjobben:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere