NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90

Coca-Cola er verdens mest verdifulle

Foto: Foto: Colourbox (PHOTOPQR/LE REPUBLICAIN LORRAIN)
Sist oppdatert:
Men Google stiger mest på listen over verdens mest verdifulle merkevarer.

Interbrands nye oversikt over verdens mest verdifulle merkevarer viser at de godt etablerte holder seg stabilt på toppen.

Har toppet i ti år
Coca-Cola har toppet listen de siste ti årene og på årets oversikt er merkevaren verdsatt til 68 milliarder dollar, eller 400 milliarder norske kroner. Det er åtte milliarder mer enn neste selskap på listen som er IBM. Microsoft er nummer tre med en merkevareverdi på 56 milliarder dollar.

Google er det selskapet som har steget mest. På de to siste årene har Google steget fra plass nummer 20 til sjuendeplass. I fjor tok selskapet steget opp fra tiendeplassen.

Av de ti største selskapene på listen er ni amerikanske. Finske Nokia er eneste selskap med hovedkontor utenfor USA som er representert på topp-ti med en femteplass og en merkevareverdi på 34 milliarder dollar.

Bilmerkene ned
Samtlige bilprodusenter på listen har svekket sin merkevareverdi i løpet av det siste året. Toyota som i år har attendeplass på listen har sunket to plasser fra året før. Mercedes har gått ned en plassering og BMW har gått ned to. Honda har fått svekket sin merkevareverdi med syv prosent, men klatrer likevel to plasser på listen. Unntaket blant bilmerkene er Ferrari som har uendret merkevareverdi fra året før. Ford var nummer syv på listen for ti år siden men er i år helt nede på førtiniende plass.

Også luksusmerkevarer som Luis Vuitton, Gucci, Armani og Prada taper merkevareverdi. Førstnevnte tapte to prosent av merkevareverdien, men steg likevel fra syttende til sekstendeplass på listen.

Av selskapene i våre naboland har Hennes& Mauritz lagt beslag på 21-plassen og Ikea er på plass nummer 28. HMs merkevareverdi stiger med 11 prosent og Ikea økte verdien med 10 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere