*Nettavisen* Økonomi.

Color Line dominerer på nett

Fergerederiet var størst av alle nettannonsører i Norge i tredje kvartal.

09.11.09 15:50

Reise er største bransje på nett og Color Line var største annonsør med hele 45 av annonseringen i kategorien i tredje kvartal.

– Faktisk står denne annonsøren alene for 45 prosent av all omsetning for reisebransjen, sier Nina Hølke i Confetti i en pressemelding. Confetti gir ut bruttotallene for nett.

Color Line står oppført med snaue 50 millioner kroner i bruttoannonsering på nett i månedene juli, august og september.

Color Lines nærmeste konkurrent DFDS annonsering på nett utgjør til sammenligning kun tre prosent av bransjen.

– For samme periode i fjor var SAS den største annonsøren totalt, nå for tredje kvartal er andelen deres for reise kun på fem prosent, sier Hølke.

Reise, telekom og elektronikk har de siste fire årene alltid representert bransjene som benytter mest bruttokroner på nett. Den store forskjellen fra 2008 er at bransjen Bank/forsikring som lå på topp gjennom hele fjoråret, bruker mindre kroner og følgelig har falt ut av topp-trelisten.

– Det er videre også verdt å merke seg at de ti største bransjene i år er registrert med en høyere bruttosum på hele 150 millioner kroner. Når vi samtidig vet at nettoomsetningen er falt med rundt 15 prosent så innebærer dette en enda høyere rabatt i 2009 enn vi så i fjor. Dette er naturligvis ikke bra, og forholdet mellom listepris og rabatt må virkelig snart rettes. Dette må skje fort og før dagens rabattnivå normaliserer seg, det er jo alt annet enn normalt, sier Hølke.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.