De 15 største spillfigurene

Foto: (Eidos)

Sjekk hvem som topper listen. Det er ikke Mario.

02.06.10 23:21

Det anerkjente filmmagasinet Empire har satt sammen en liste over hva de mener er spillhistoriens 50 største figurer så langt. Og selv om Mario og Lara Croft kommer høyt på listen, er førsteplassen forbeholdt en helt annen fyr.

HTML EMBED

- Etter mye sjelegransking, diskusjoner og stille overveielser, har vi omhyggelig satt sammen vår liste av de største spillfigurer noen sinne skapt. De fleste vil være gamle venner, noen vil være nye bekjentskaper, men alle og enhver skiller seg ut - enten som kulturikoner, inspirerende nyskapninger eller mesterverk innen figurdesign, skriver magasinet i innledningen til sin omfattende oversikt.

Også Entertainment Weekly har tatt for seg underholdningsindustriens mest kjente figurer i sitt siste nummer. Ingen spillfigurer når de ti øverste plasseringene, men både Lara Croft, Mario, Nico Bellic («GTA IV»), Kratos («God of War») og «Halo»-seriens Master Chief er med blant de 100 største figurene magasinet har plukket ut.

Her er våre 15 favoritter fra Empires utvalgte spillfigurer:
(Klikk på bildene for å se store versjoner. Du kan bla gjennom bildene med piltastene).

HTML EMBED

Big Daddy

Dukket først opp i «BioShock» (2007).

Big Daddy ble først en spillbar spillfigur i «Bioshock 2». I eneren var han din fiende. Men det var også som den beskyttende tanksen av en farsfigur for de psykotiske småsøstrene i originalspillet han gjorde mest inntrykk. Big Daddy var ikke bare en boss som skulle overvinnes i kamp, han var en moralsk figur det var knyttet følelser til å beseire - både gode og vonde. Det er unikt i dataspill.

HTML EMBED


Duke Nukem

Dukket først opp i «Duke Nukem» (1991).

Duke er så gjennomført harry at han går den kun sexfikserte Larry Laffer en høy gang. Dessverre ble det aldri noe av actionspillet «Duke Nukem Forever», men det er kanskje like greit. Vi vil gjerne huske ham som han var. Party like it's 1991!

HTML EMBED


Samus Aran

Dukket først opp i «Metroid» (1986).

Samus er, i motsetning til hva en del tror, en kvinne. Ifølge vår sjefanmelder Kristian Evensen til og med en av verdens mest sexy. I alle fall når det gjelder de pikselerte utgavene. Aran har samtidig større baller enn de fleste menn, og fortjener plassen på denne listen.

HTML EMBED


Sonic

Dukket først opp i «Sonic The Hedgehog» (1991).

Ingen liste som dette er komplett uten Sonic, Marios store motstander i gjenkjenbarhet og historisk betydning. Men som plasseringen på denne listen vitner om. Kampen er tapt, rørlegger trumfer pinnsvin uansett hvor rask han er.

HTML EMBED


Agent 47

Dukket først opp i «Hitman» (2000).

Agent 47 er et strekkodet, skallet spillikon som er hedret med sin egen film. Dessverre er det en av de verste spillfilmene vi har sett, men likevel. Det forteller noe om suksessen og betydningen til spillserien. En iskald snikmorder som innerst inne er en snill gutt, 47s gjenkjennbare utseende er en tilfeldighet. I 2000 var det vanskelig å lage hår, og strekkoden i bakhodet ble plassert der for at spillerne skulle ha noe å se på. Det var den konspirasjonsteorien...

HTML EMBED


Kratos

Dukket først opp i «God Of War» (2005).

Kratos er antagelig spillhistoriens barskeste og mest brutale antihelt. Han er ikke på din side. Han er ikke på fiendens side. Kratos tenker kun på seg selv, og familien han slaktet ned og hevnen over sin far Zevs. Som spilljournalist er det sjelden en rekker å spille gjennom de fleste av spillene vi begynner på, men når det gjelder «God of War»-serien har undertegnede rundet alle de fire spillene så langt, og teller dagene til «God of War: Ghost of Sparta».

HTML EMBED


Master Chief

Dukket først opp i «Halo: Combat Evolved» (2001).

Master Chief trenger vel knapt noen introduksjon for oss som har fulgt med i spillenes verden de siste ti årene. Den fåmælte elitesoldaten har kjempet seg gjennom tre spill, og har en forunderlig evne til å lande med bena først - uansett hvor høyt han hopper fra. Noe av mystikken rundt Master Chief ligger i at vi aldri har sett ansiktet hans, eller blitt kjent med mannen bak soldaten. Heldigvis.

HTML EMBED


Guybrush Threepwood

Dukket først opp i «The Secret Of Monkey Island» (1996).

Bortsett fra det aller beste navnet på en spillfigur noensinne er Guybrush kanskje underholdningsindustriens beste antihelt. Han kan egentlig ingen ting og er ikke spesielt smart, men løser ethvert problem som blir kastet mot ham likevel. Hvis en spillfigur noen gang har lignet på de som spiller så er det Guybrush.

HTML EMBED


Solid Snake

Dukket først opp i «Metal Gear» (1987).

Snaaaaaaaake! Vi har fulgt spillkjendis Hideo Kojimas skapning fra fersk spion til gammel mann. Og som Empire selv noterer seg, Snake har én magisk evne over noen annen: Evnen til å stikke hodet inn i en pappeske og vagge forbi fienden uten at de er i stand til å se ham overhodet. Imponerende. Forøvrig en japansk spillhelt av dimensjoner, som neppe trenger ytterligere introduksjon.

HTML EMBED


Niko Bellic

Dukket først opp i «Grand Theft Auto IV» i 2008.

Niko er en skurk og antihelt med en god dose traumer fra sin oppvekst, ungdom og liv i Øst-Europa. I USA er han på jakt etter «that special someone», som kanskje ikke er helt den du tror. Med smarte kommentarer, gatevett og uslåelig utstråling har Rockstar skapt en spillfigur det er umulig å ikke like.

HTML EMBED


Manny Calavera

Dukket først opp i «Grim Fandango» (1998).

Manny Calavera er spillverdenens svar på spillredaktør Lars Wærstad. En helt du ikke helt tror er en helt før du virkelig har satt ham på prøve. Akkurat som herr Wærstad overrasker Manny med sine kreative løsninger på problemer du knappest visste at fantes. Det i tillegg til en heidundrande aksent, noe herr Wærstad mangler siden han er fra Grenlandsdistriktet, så er Manny et lite kinderegg av en spillfigur. Smart, tøff og akkurat morsom nok.

HTML EMBED


Link

Dukket først opp i «The Legend Of Zelda» (1986).

Shigeru Miyamoto skapte ikke bare Mario, han er også pappen til Link i «Zelda»-spillene. «Zelda» har siden midten av 80-tallet vokst frem til en av Nintendos største spillserier, og har bidratt sterkt til å gjøre rollespillsjangeren tilgjengelig for folk flest.

HTML EMBED


Lara Croft

Dukket først opp i « Tomb Raider» (1996).

Lara Croft, ja. Spillindustriens førstedame. Smellvakker, smart, morsom, akrobatisk og usedvanlig treffsikker. Helten fra «Tomb Raider»-serien har også fått sin egen filmserie, med selveste Angelina Jolie i hovedrollene. Crofts mer iøyenfallende fordeler ble forøvrig også til ved en tilfeldighet. Ifølge spillutgaven av Guinness rekordbok er Crofts berømmelige byste et resultat av en designtabbe. Den grafiske designeren Toby Gard lekte seg med figurens dimensjoner da han ved et uhell økte størrelsen på brystene med 150 prosent. Da han jobbet med å rette størrelsen tilbake til normalen, foreslo andre i designavdelingen at proporsjonene burde beholdes. Som sagt, så gjort.

HTML EMBED


Mario

Dukket først opp i «Donkey Kong» som Jumpman (1981).

Mario er kanskje ikke den kuleste spillfiguren i historien, men han er uten tvil den mest gjenkjenbare. Vi tør ikke tenke på hvor mye penger som har fosset inn til Nintendo takket være denne lille rørleggeren. Som Link ble han skapt av spillgeniet Shigeru Miyamoto etter at Miyamoto ikke fikk lisensen til å lage spill av «Skipper'n». 30 år etter sin fødsel er Mario fremdeles like aktuell, og skal gjøre galaksen trygg i det kommende «Super Mario Galaxy 2».

HTML EMBED


Gordon Freeman

Dukket først opp i «Half-Life» (1998).

Det Mario mangler av kulhet, tar førsteplassen igjen så det holder. Gordon Freeman og hans berømmelige brekkjern er helten i Valves «Half-Life» og «Half-Life 2». Og for en helt! Hvem skulle tro at nerden Freeman med en doktorgrad i teoretisk fysikk skulle gjøre slik inntrykk? Han er en usannsynlig helt, men samtidig en svært troverdig en - noe som plasserer han på toppen av denne listen. En av grunnene til Gordons suksess er antagelig at han knapt er synlig i spillet som spilles fra et førstepersons perspektiv. Ikke sier Freeman noe heller, og gjør ham til den ideelle gjenskapning for spilleren som kontrollerer ham. I «Half-Life» spiller man ikke Gordon Freeman - man blir ham.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag