Nettavisen har analysert verdenen for det som kan kalles sosialt viktige personer. Mennesker som har stor innflytelse på andre mennesker gjennom sine kanaler, enten det er blogg, Youtube, Facebook, Twitter eller andre digitale kommunikasjonsformer.
Dette er folkene bor i Norge som får deg til å tenke, handle og gjøre ting på andre måter enn det du ellers ville ha gjort.
Ingen ansatte i Nettavisen er vurdert til listen. Listen er ikke rangert. Listen inneholder 27 navn, men fire av navnene regnes som to av naturlige årsaker.
Ulrikke Falch (20)
Det kunne vært Skam, og Skam har mye med det å gjøre. Dog er én million følgere, og det hun faktisk gjør på Instagram, argumentet du bør høre på.
Jens Stoltenberg (58)
Den nest eldste på denne listen er her ikke på grunn av sin daglige jobb som generalsekretær i NATO, men fordi han er svært stor på Twitter. Selv om kanalen i Norge er liten er det meningsbærere som er aktive på kanalen og disse igjen påvirker andre. Også utenfor landet.
Jens har 433.000 følgere på Twitter.
Svein T. Veitdal (67)
Med 227.000 følgere er han en av Norges største på Twitter, og hans klimanyheter leses av mange. Den tidligere FN-direktøren snakker mye om ting som opptar svært mange.
Geir Ove Pedersen (35)
Snapchat-kongen av Norge er Geir Ove Pedersen, eller GeeOhSnap. Hans stories sees av over en million daglig.
Trine Sandberg (52)
Det er mange måter vi kan bli påvirket på, men det vi spiser hver dag er uansett hvordan du snur på det en særdeles viktig del av det. Prøver du å søke på nesten hva som helst på Internett som er matrelatert vil Google raskt foreslå å fortsette søkestrengen med Trines matblogg.
Trine var egentlig jurist i Utdanningsdirektoratet, men ble profesjonell blogger (og etter hvert forfatter) i 2014.
Laurie MacGregor (37)
NRKs rådgiver for sosiale medier tok over for Ingeborg Volan i mars 2016, og selv om det er mange rundt Laurie som også jobber med de sosiale mediene for statskanalen vår, så sitter hun på kanskje Norges beste portefølje av tilsdeværelse på nett. Hun kom fra posten som digital kommunikasjonsansvarlig for Miljøpartiet De Grønne, men har også jobbet for BBC og Guardian i Berlin.
Sophie Elise Isachsen (22)
Hun er ikke alltid den største bloggeren i Norge, men hun er nesten alltid den viktigste av de unge kvinnene. Like lite skuddredd som en blink på skytterbanen på Toten har hun tusenvis av fans som hører på, følger og liker hennes råd.
Da hun ble intervjuet av Side2 i 2016 sa hun følgende:
- Jeg er redd for å score i midten på alt. Når man ikke er veldig pen, ikke veldig stygg, når man ikke er veldig dum, eller ikke veldig smart – da er man jo ingenting. Det var noe av det verste for meg. Alle har sine komplekser, men for meg var det greia. Det var verre enn å bli hatet.
Per Fredrik Åsly (30)
PelleK er mer en internasjonal stjerne enn en norsk. Han har rundt 2,3 millioner abonnenter på sin YouTube-kanal, og har videoer som er sett over 10 millioner ganger. Til sammenligning har Marcus & Martinius 221.150 abonnenter.
På Instagram har han 112.000 følgere, mens det er 58.000 som følger ham på Twitter. Det er rundt 289.000 som liker hans Facebook-side.
Per Fredrik Åsly er for øvrig sammen med den norske bloggeren Stina.
Erna Solberg (56)
Norges statsminister har en av de mest aktive offisielle Facebook-sidene i Norge (213.333), og har for eksempel nesten tre ganger så høy interaksjonsrate som Arbeiderpartiet. I tillegg er hun en av de aller største i Norge på Twitter (232.000). På Instagram har hun 46.400 følgere.
Gjennomslagskraften til den bergenske statsministeren er høy på de sosiale bildene, og hun påvirker direkte.
Sara Mozetic (30 år)
I 2013 flyttet Sara til Norge fra sitt hjemland, Slovenia. Hun skulle studere til master i finans på BI, og fikk etter studiene jobb i Bergen. I 2015 gikk hun forbi en million abonnenter på sin YouTube-kanal som den første i Norge, og er nå oppe i 5.594.487 (3. juli 2017).
Da hun ble intervjuet av Dagens Næringsliv i 2015 sa hun følgende:
- Jeg gikk på norskkurs, men snakket ikke så mye norsk. Jeg hadde ikke venner utenom jobb og heller ikke familie her, så venninnene mine ble de på Youtube. Etterhvert tenkte jeg at dette kan jeg gjøre selv.
SaraBeautyCorner, som hennes YouTube-kanal heter, påvirker både folk i inn- og utland med sine makeuptips.
Enkelte av hennes videoer har noen utrolige seertall, slik som denne vi har lagt inn under som har hatt over 84,5 million visninger.
Her finner du hennes YouTube-kanal
Maria Stavang (21)
Komiker er vel egentlig den beste beskrivelsen av Piateed, som er komiker som Maria Stavang og sosiale medier-morsom som Piateed.
Hun har ikke hundretusenvis av visninger på sine videoer på YouTube, men har gjort Facebook til sin store plattform. I tillegg har hun en enorm gjennomslagskraft for de riktige personene.
Hege Storhaug (55)
Det er få som kan skape så mye debatt på så kort tid som Hege Storhaug i sosiale medier. Det er likevel ingen tvil om aktivisten har en enorm påvirkningskraft, både som informasjonsleder i Human Rights Service og som person.
Espen Teigen (24)
Den politiske rådgiveren til Sylvi Listhaug er mannen bak «lik og del». Han har fått tilnavnet Norges svar på Steve Bannon, og har blant annet til Journalisten uttalt seg om det han kaller venstrevridde norsk medier:
- Det er for eksempel helt umulig å skille en kommentar i Dagsavisen og Dagbladet fra hverandre, om du ikke vet hvem som har skrevet den. Men problemet er egentlig ikke at man er venstrevridde, men at man ikke er åpne om det.
Susanne Kaluza (36)
Etter at Susanne forlot Dagbladet har hun rukket å rase gjennom Nettavisen, matboksproduksjon, forfattertilværelse, redaktør for Kvinneguiden og har nå endt opp i Preben Carlsens Trigger.
Påvirkningskraften til Kaluza går gjennom alle sosiale medier, og det har medført priser som årets meningsbærende redaktør, ledertalent, årets kvinne og en av de som setter dagsorden fra sin gamle arbeidsgiver Dagbladet. Susanne setter spor som følges av mange.
Håvard Nygaard (22)
I april ble Håvard Nygaard mer kjent for flere nordmenn da han vant over en million i en internasjonal dataspillkonkurranse. Som profesjonell spiller av onlinespillet Counter-Strike følges han av svært mange (175.000 på Twitter for eksempel).
Lisa Tønne (39) og Sigrid Bonde Tusvik (37)
Dronningene av podcast i Norge har ikke bare gjort podder til noe folk flest har et forhold til, men har også klart å gjøre direkte nettpublisering av lyd til en levevei.
I tillegg påvirker Lisa og Sigrid svært mange som hører på hva de har å si hver eneste uke ...
Denice Hagen (22)
Denice er den største på Instagram fra Norge med 2,3 millioner følgere, noe som betyr at det er en god del mennesker som kikker på hennes interiørtips på interior123.
Kjetil Rolness (55)
Sosiologen Rolness bruker nettet for å ytre mye, og mange. Hans ytringer blir også gjerne diskutert, debattert og dissikert.
Amalie Olsen (18)
YouTuberen Amalie Olsen er den neste store, eller for de som har oppdaget henne - som er nesten 100.000 abonnenter på YouTube - er hun den store. Yngst på vår liste, en liste hun kommer til å være på i mange år.
Silvija Seres (47)
Silvija påvirker den norske nettverdenen direkte mer enn mange. Der de fleste på denne listen er sosialt viktige er Silvija viktig for mye. Som tidligere styreleder i blant annet Opera har systemutvikleren som nå er direktør i TechnoRocks hatt og har hendene sine i nettet som var, og nettet som blir.
Preben Fjell (26) og Dennis Vareide (27)
Prebz og Dennis er to norske superstjerner på youTube, og er i ferd med å bevege seg over i kjendistilværelsen generelt sett.
Kyrre Gørvell-Dahl (25)
Kygo er stor på musikken, men uten nett hadde ikke musikken hans vært så mange steder. Han ble kjent gjennom YouTube og Soundcloud, og han er fortsatt svært viktig som digital person.
Kristine Ullebø (19)
En av de aller største på Instagram i Norge, og med en blogg med gode lesertall er Kristine - Krissy - en påvirker av rang.
Hans-Petter Nygård-Hansen (45)
Etter at han sluttet som rådgiver i Geelmuyden.Kiese har Hans-Petter blitt eksperten som mediene ringer til hvis noe skjer digitalt. Egentlig er han fortsatt rådgiver, men det er som foredragsholder og meningsbærer han blir viktig på nett i Norge.
Jenny Skavlan (31)
Det er ikke mye Jenny gjør som ikke er helt riktig gjennom sine digitale kanaler. 358.000 følgere på Instagram, en godt lest blogg og særdeles mye annet. Jenny kan og vet.
Synes du det mangler noen på listen? Bruk kommentarfeltet på Nettavisens sider.

Professor: - Derfor slipper Stordalen en kjempeskatteregning
Sett denne populære videoen?