NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: NTB Scanpix

De attraktive rømmer TV 2

Sist oppdatert:
Programmene får skylden.

Stadig færre TV-seere i aldersgruppen 20–29 år ser på TV 2s kanaler. Fra 2007 til 2012 er andelen redusert fra 38 prosent til 27 prosent.

– Det har med programmene å gjøre. De store konseptene deres blir fort baktunge, og ikke akkurat rettet mot 20–29 åringer, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen NA24.

Ikke bare blir det færre 20-åringer som velger bort TV 2, de ser også mindre på innholdet. Siden 2000 har antallet minutter falt fra 51 til 40 minutter. Dette er det laveste tallet siden de nye målingene startet rundt tusenårsskiftet.

– I tillegg har vi sett at «Ettermiddagen», har litt baktung profil. Tidligere gikk det serier på dette tidspunktet som var bedre for den yngre befolkningen, sier Wiberg i Carat.

Ikke noe problem

I TV 2 lar man seg ikke skremme av seerflukten. Kanalen har andre tall å trøste seg med.

– Her snakker vi om en svært begrenset målgruppe. Vi har ikke definert dette som noe problem, sier TV2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl, til Nettavisen NA24.

Kommunikasjonssjefen mener noe av forklaringen kan være at TV 2s småkanaler har yngre seere enn hovedkanalen og derfor blitt ekstra rammet på grunn av manglende distribusjon hos Canal Digital Kabel. Dahl forteller også at hovedkanalen i fjor stabiliserte sine seertall, og er kanalvinner både i januar og februar i år.

– I aldersgruppen 20–49 år har TV 2 også hatt en stor oppgang, og senest tirsdag denne uka var TV 2 like store som NRK1 og TVNorge til sammen i denne aldersgruppen, sier TV2s Jan-Petter Dahl.

TVNorge vinner krevende seere

Den totale TV-seeingen for 20-åringene falt siden toppåret 2009, hvor over 160 minutter ble tilbrakt foran skjermen. På tross av fallet er det likevel kanaler som opplever vekst.

For TVNorges kanaler peker pilen andre vei. Andelene øker kraftig og 20-åringene bruker stadig mer tid på reklamekanalene.

(Saken fortsetter under bildet.)

Siden 2007 har kanalene økt fra en markedsandel på 15 prosent til 23 prosent i 2012. I antallet minutter er veksten formidabel. Fra 20 minutter til 35 minutter i samme periode. Forklaringen til kanalen er «latterlig» enkel.

– Humor. Vi satte oss som mål om å bli norgesmester i humor da vi la om kursen i 2009. Grepet med å satse tungt på sitcoms på ettermiddagen og norsk humor i primetime har vært særdeles vellykket med tanke på å nå ut til flere yngre seere, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge, til Nettavisen NA24.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

– Husk at seerne mellom 20 og 30 år kanskje er de mest krevende og bevisste av alle. Det er en gruppe flere har spådd vil svikte tradisjonell TV. Så dette er svært positivt for oss, fortsetter han.

Opp og ned, litt fram

For TV3 sine kanaler er framstår tallene mer som en berg-og-dal-bane. Fra 2007 til 2012 har tallene svingt fra 12 prosent til 15 prosent, med 2009 som toppår med en markedsandel på 20 prosent.

Også seerminuttene svinger kraftig.

Les også: Anne-Kat. taper mot senge-TV

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere