NA24.no

Delt førsteplass for Sølvtaggen

Foto: Solo
Knallhard kamp i sommer.

Kampen ble knallhard om førsteplassen i sommer og etter målfoto fortsatt ikke mulig å skille de to beste jobbene som oppnådde nøyaktig samme poengsum (29.16667), og dermed går Sølvtaggen for Juni/juli til to byråer! Den delte førsteplassen går til Try/Apt for "Soon to be world famous" for Solo OG til Jimmy Royal/Dist Creative for "Salte rockere" for Nidar.

Delt 1. plass:
Til Nidar og Jimmy Royal/Dist Creative for "Salte Rockere med lakrissmak" OG Try/Apt og Solo for"Soon to be world famous".

Daglig leder Joakim Sande i Solo er strålende fornøyd med månedens sølvtagg.

- Da Solo bestemte seg for å søke verdensberømmelse med hjelp fra sine norske fans var det avgjørende med et konsept som skapte stor begeistring og deltakelse. Nettløsningen var et viktig element i kampanjen, og vi takker Apt, TRY, Magnum PR og OMD for et flott samarbeid og sterke resultater. Og det kommer mer!,sier han i meldingen.

Try/Apt og Solo kjøpte plass på boards i Hollywood og arrangerte et sampling-event på utvalgte steder i Los Angeles. Det hele ble filmet og vist som en reklamefilm i Norge der Solo fortalte at de hadde dratt til LA for å ”opplyse” amerikanere om at verdens beste brus faktisk er norsk. På Solo.no kunne man så lage et eget design for en boardsplakat i Hollywood. Brukernes "boards" ble så fortløpende streamet over til et digitalt billboard på Sunset Blvd., og hver bruker fikk sine "15 seconds of fame" i Hollywood.

- Juryens første reaksjon er at kampanjen spinner ut fra et veldig fint premiss for Solo, slik vi ser det. At lille Solo "tar opp kampen" på brus-gigantenes hjemmebane føles rett og slett veldig riktig. Det hele er i tillegg tatt ut på stødig og elegant måte, med en fin blanding av "gammelt og tradisjonsrikt" kombinert med "glam og Hollywood". Jobben er et godt eksempel på hvor bra det kan bli med en ren og enkel grunnidé når det tenkes og gjennomføres et par hakk større en forventet. En kjempefin kampanje, smiler juryen.

Nidar og Jimmy Royal/Dist Creative lot folk engasjere seg i nylanseringen av Laban "Salte Rockere med lakrissmak".
”Turbomoro!” Sier Jimmy Royal om seieren.

- I forbindelse med lanseringen av nye Laban Salte Rockere samarbeidet Jimmy Royal med Dist om et stagedivespill. Den som vant fikk seg selv omstøpt til en labankarakter i Seigmenn-posen. Det var om å gjøre å fly gjennom luften og samle så mange stjerner som mulig. I luften kunne du også sanke klesplagg som gjorde deg til en bedre stagediver. I tillegg kunne du være så heldig å få fatt i rumperaketter som bidro til at du holdt deg i luften lenger, forteller Ida Johnsen fra Jimmy.

- Her ble det fokusert på små grep som gjør spillopplevelsen avhenginghetsskapende eller "sticky" om du vil, supplerer juryleder Christian Westerberg Thoresen.

- Etterhvert som man spiller vil man oppdage nye elementer, bl.a. gjennom å samle på alt fra rocka klær til rumperaketter - alt inspirert av rockens klisjeer. For å bli en skikkelig rockestjerne må deltakerne så klart opparbeide seg poeng og status i spillet ved hjelp av disse objektene. På litt av den samme måten som Solo-kampanjen bygger Nidars "Salte Rockere" fra Jimmy Royal også på en relativt kjent(og kjær) mekanisme for involvering av brukere, hhv "face in a hole" og "enkelt online-spill".

Men igjen er det relevans og ikke minst kraften og detaljeringen i gjennomføringen som gjør kampanjen så god", fortsetter jurylederen.

- Skal man lage et spill av denne typen er dette måten å gjøre det på, er juryens oppsummering.

- Her er det veldig lav terskel og morsom spillopplevelse, samt at produktet kommer veldig godt frem på mange varierte og underholdende måter. Spredningsmekanismer og konkurranse-elementet er trinnvis økende underveis og gjennomført til siste stykke, og gjennomgående er det preg av godt håndverk og stilsikkert design, oppsummerer Westerberg Thoresen.

3. plass: Tredjeplassen og bronse går til "Deep Dive" fra Mccann/Mediafront/Sdg for Statoil.
"Deep Dive er ytterligere en fasett i helheten som blir bygget på Goodideas.statoil.com, og igjen er det fin historiefortelling, svært godt tekstarbeid i herlig kombinasjon med godt håndverk på alle områder av produksjonen. På enkelt og elegant vis tar nettsiden deg først via en introduksjonsfilm som godt forklarer problemstillingen

-"Hvor skal fremtidens olje komme fra?" og tar brukerne videre med på et "dypdykk" nedover mot bunnen av siden og gjennom dette forkskjellige forslag til hvordan dette skal løses. Smart, pent gjort og teknisk avansert med flere språk, riktig fin bruk av Html 5 etc, rett og slett en gjennomført bra jobb, oppsummerer juryen.

4. plass: Fjerdeplassen går til GladMat-applikasjonen fra Melvær&Lien Idé-entreprenører
Egne applikasjoner for ulike festivaler har blitt relativt utbredt allerede, men her har formatet blitt utnyttet godt. Løsningen man har gjort en del ekstra i forhold til funksjonalitet og innhold, blant annet bruk av qr-koder i annonser og på stands, interaksjoner mellom brukere og stands med mere. Juryen er imponert over en såpass ambisiøs og funksjonsrik app til et relativt snevert område, og tror arrangøren vil sitte igjen med mye verdifull data fra brukerne.

5. plass: Rushtid fra Unfold for Ruter går i mål som nr fem
Unfold har laget et banner som tilsynelatende promoterer et online bilspill. Spillet ekspanderer nedover fra et toppformat og kan med en gang man spiller virke som et meget imponerende bilspill, helt brukeren møter rushtid-trafikken. Alt står og stanger i kø, med unntak av bussen fra Ruter som man ser kjører avgårde i det tomme kollektivfeltet. Smart, liten sak dette her altså.

Teamet bak månedens vinner bestod av:

Jimmy Royal:
AD: Anders Aakre
Design: Magnus Cederholm
Flash: Per Kristian Stoveland og Håvard Stranden
Backend: Tommy Stomlien
Prosjektledelse: Ida Johsen
Ansvarlig team fra DIST, som også har stått ansvarlig for kommunikasjonsstrategi og alle markedsaktiviteter i perioden:
AD: Finn Kristian Knudsen og Eirik Sørensen
Konsulent: Kristian Lyse
Prosjektledere: Nina Inberg og Martine Stolp

Try/Apt:
AD:Karin Lund og Dennis Tønnquist
Tekst: Øystein Halvorsen og Bjørnar Buxrud
Konsulent: Eivind Moe og Kristian Bye
Prosjektleder: Cecilie Thue og Monica Rosengren
Flash: Pål Smitt-Amundsen og Alexander Pope
Backend: Christoffer Aalholm og Thomas Sømoen
3D: Eirik Huse

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere