NA24.no

Derfor blir iPad en suksess

Foto: Marcio Jose Sanchez (AP)
Sist oppdatert:
3. april 2010 lanseres iPad i USA. Det blir starten på en revolusjon for internett-forbrukere.

Mens USA og de største landene i Europa får tilgang til Apples «magiske» iPad i april, må vi her i Norge enten importere selv eller korte ned den uavklarte ventetiden med å lese om og se på videoer av maskinvaren. Og det var etter å ha sett designeresset Jonathan Ives åtte minutter lange presentasjon av iPad, at det slo meg hvor stort potensiale denne dingsen egentlig har.

Det naturlige grensesnittet

Som med Microsofts Natal, representerer nettbrettet en overgang fra et grafisk til et naturlig brukergrensesnitt. Fra GUI til NUI, hvor navigeringen i programvare skjer gjennom for eksempel håndbevegelser. Dette føles så intuitivt at da Ives hadde sagt sitt, trykket jeg på skjermen for å å lukke vinduet. Problemet var: Laptopen min har ikke en trykkfølsom skjerm. Det var bare en reaksjon. En naturlig reaksjon.

Den samme reaksjonen ser jeg hos min tre år gamle datter, som av og til tegner og ser på bilder på en iPod Touch. Det naturlige grensesnittet er ferdig programmert i henne. Hun trenger ikke å bli vist hvordan hun skal strekke ut pekefingeren og ta på noe. Det har hun gjort fra spedbarns alder.

Og derfor forsøker hun å «bla» til neste bilde på en vanlig PC eller TV-skjerm. Da jeg for kort tid siden introduserte henne for et enkelt pek-og-klikk-spill på Wii, forsøkte hun å trykke på TV-skjermen. Den «enkle» Wii-kontrolleren er trumfet av helt naturlige bevegelser. Naturlig nok.

VERDT Å LESE:

Og derfor føles med ett dagens tradisjonelle mus, tastatur og monitor tungvint og utdatert.

Fra sky til sky

Cloud computing. Nettsky. Du kjenner kanskje ikke til disse begrepene, men du bruker tjenester og verktøy i nettskyen antagelig daglig. Gmail, Facebook, Picasa, Google Docs - alt dette er databeregninger som foregår i nettskyen. Verktøy du har tilgjengelig fra hvor enn du er i verden - så lenge du har tilgang til internett.

Administrerende direktør Marc Benioff i nettskyselskapet SalesForce.com skisserer i en kommentar på teknobloggen TechCrunch hvordan nettbrukerne langt på vei har forlatt den første skyen og svever i godt driv mot den andre. I korte trekk ser det slik ut:

Nettsky 1

  • Klikke og skrive
  • Yahoo/Amazon
  • Tabs
  • Chat
  • Pull
  • Skape
  • Ukjent posisjon
  • Stasjonær/bærbar PC
  • Windows/Mac

Nettsky 2

  • Berøre (eller tøtsj, som det er lov å skrive nå)
  • Facebook
  • Feeder
  • Video
  • Push
  • Forbruke
  • Kjent posisjon
  • Smarttelefon/nettbrett
  • Cocoa/HTML5

Trenden er klar: Vi går fra å bruke internett, til å forbruke det. Vi surfer, ser på videoer og lar oss underholde. Vi henter ikke informasjon, vi får. Vi peker og klikker ikke, vi tøtsjer.

Det handler om underholdning

Og det er nettopp dette nettbrett som iPad er skapt for.

Internett er på vei til å bli tidenes største underholdningskanal, og nettbrettet er «TV-skjermen», vinduet, som gjør at du interaktiv kan la deg underholde. Hvor som helst. Når som helst.

Det handler om videoer (YouTube), musikk (iPod), bilder, spill (App Store), bøker (iBooks), magasiner (diverse tredjepartsløsninger), nyheter, blogger og i tillegg mail og en del andre verktøy man kan velge å benytte seg av.

Og på toppen av dette kommer underholdningsopplevelser vi ennå ikke har sett, men som flere store aktører allerede har planer for. Ta TV 2s «Skal vi danse». TV-seere har kunnet printe ut dommerskjemaet og gi sine egne karakterer til parene, for å sammenligne sine poeng med dommernes. Helt poengløst, men ganske moro.

Forestill deg så at TV 2 lager sitt eget nettskjema tilpasset nettbrett hvor du interaktiv kan gi poengsum. Du trenger ikke å forlate sofakroken, nettbrettet har du i fanget. Kveldens seer som har tippet mest likt dommerpanelet, stikker av med en 42'' flatskjerm. Hvor moro tror du det blir?

Spørsmålet er ikke om nettbrettet blir en suksess. Spørsmålet er hvor stor den blir.

3067

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere