NA24.no

Derfor kan du få leiligheten gratis

(Selvaag.no)
Sist oppdatert:
Omgår loven for få å gitt bort leilighet til 1,7 millioner kroner.

Siden nyttår har boligbyggeren Selvaag jobbet med en kampanje der de skal gi bort en splitter ny toromsleilighet på Løren i Oslo.

I Norge er det imidlertid slik at man ikke bare kan starte et lotteri. For å kunne gjennomføre store lotteri med omsetning på over 150.000 kroner må man ha godkjennelse fra Lotteritilsynet.

Dette har imidlertid boligbyggeren bevisst unngått, ved å gjøre deltakelsen helt gratis.

- Dette er vi klar over. Vi har jobbet mye med det og derfor tar vi ikke fem øre for at folk skal få være med. Vi har gjort dette så enkelt som mulig for å unngå problemer med myndighetene, og derfor er det helt gratis å være med på trekningen, sier administrerende direktør Baard Schumann til NA24.

Myndighetene ser da heller ikke på dette som et lotteri.

- Dermed blir ikke dette regnet som et lotteri. For at det skal være et lotteri, må det være en innsats, det må være en gevinst og det må være helt eller delvis tilfeldig hvem som vinner. Siden det ikke koster noe å delta i trekningen, er det heller ikke et lotteri, opplyser seniorrådgiver Rune Timberlid hos Lotteri- og stiftelsestilsynet til NA24.

Selv om prisen på Finn.no er satt til én krone, har ikke det noe å si.

- Vi oppfatter det slik at dette er en symbolsk pris som vinneren av trekningen må betale for å overta leiligheten. Det er ikke prisen for å delta i trekningen, om vi legger konkurransereglene på selvaagbolig.no til grunn, sier Timberlid.

Men vanlig er det ikke.

- I en del andre land er det lov å selge hus gjennom lotteri. Vi får fra tid til annen forespørsler fra personer som lurer på om dette også er lovlig i Norge. Men Lotteritilsynet kjenner ikke til at det er solgt bolig ved hjelp av lotteri her i landet, sier han.

Ekstrem oppmerksomhet
Leiligheten som loddes ut er på 40 kvadratmeter, verdivurdert til 1,7 millioner kroner og alle mellom 18 og 34 år kan delta i trekningen. Det lukrative premien har da også fått unge til å krysse finger og tær.

- Innen kort tid runder vi 30.000 påmeldte. Vi hadde et mål om å nå 50.000, men nå tør jeg ikke lenger tenke på hvor mange det vil bli. Vi startet kampanjen først på mandag og den skal gå i fire uker til. Vi har enda ikke begynt med TV- og radiokampanjene heller, men startet med Facebook og Finn, samt hjemmesiden vår, sier Schumann.

Av alle de som melder seg på vil så flere hundre bli trukket videre til neste runde.

- Vi kommer til å trekke ut 250 som får lov til å ta med seg en venn. Av disse 500 igjen er det en som blir trukket ut som vinner.

Koster fem millioner
Ideen til kampanjen fikk Selvaag selv i forbindelse med at selskapet var på vei til å bygge bolig nummer 50.000 siden, starten i 1948.

- Dette er ikke en kjempekampanje om man sammenligner med større selskaper som Tine. Men det er en stor kampanje for vår del og den kommer vel på rundt fem millioner kroner, leiligheten inkludert, sier Schumann.

De som kan vente seg å få se litt av pengene Selvaag bruker er Apeland Informasjon, Jump Media Group, Allegro Film og Renommé Communication.

Forvent prisøkning
Den heldige vinneren av leiligheten kan vente seg en solid prisøkning fremover.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser nemlig at hvis du eier en leilighet på 50 kvadratmeter kan du forvente en verdiøkning på minst én halv million kroner.

Gjennomsnittlig verdi skal øke fra 1.695.000 kroner i 2010 til 2.227.479 kroner i 2014 - en økning på 532.479 kroner.

Er leiligheten din på 100 kvadratmeter vil verden øke fra .3.390.000 kroner i 2010 til 4.454.957 kroner i 2014.

Total forventet verdiøkning er her på mer enn én million kroner - nærmere bestemt 1.064.957 kroner.

Les mer om verdiutviklingen her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere