NA24.no

NÆRING I VEKST: ¿ Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Her sammen med en av de fremste suksesshistoriene på dette feltet i Norge: Snorre Kjesbu i Cisco, tidligere Tandberg, og telepresencesystemet EX90
NÆRING I VEKST: ¿ Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Her sammen med en av de fremste suksesshistoriene på dette feltet i Norge: Snorre Kjesbu i Cisco, tidligere Tandberg, og telepresencesystemet EX90 Foto: Johnny Syversen

Designvind over Norge

- Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje.

Et rekordhøyt antall interaktive designprosjekter er innmeldt til Merket for god design 2012.

– Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

– Stadig flere bedrifter bruker design for å utvikle konkurransedyktige produkter, tjenester og løsninger. Et område som virkelig har fått vind i seilene er interaktiv design. Her har vi mottatt hele 24 søknader i år – noe som er ny rekord i de ti årene kategorien har eksistert, sier prosjektleder Marte Grevsgard i Norsk Designråd i en melding.

Hun mener Merket for god design tar pulsen på en næring i vekst.

– Norge er langt fremme på å skape digitale løsninger som gjør hverdagen vår bedre. Takket være interaksjonsdesign får vi hele tiden nye og enklere verktøy som tilfredsstiller de behovene og ønskene vi har, sier Grevsgard i meldingen.

– Design kaprer markedsandeler
Best av alle mottakerne av Merket for god design våren 2011 var en banebrytende sammenfletting av videokonferanse, dataskjerm, bordtelefon og dokumentkamera. Under Designdagen 2011 fikk Cisco, tidligere Tandberg, selveste Hedersprisen for god design for EX90. Senere på året vant de også den eksklusive internasjonale prisen Red Dot Best of the Best

Snorre Kjesbu, divisjonsdirektør i Cisco, forteller at Tandberg gjennom en årrekke har bygget opp et av landets sterkeste interne designmiljøer innen industri- og interaksjonsdesign. I dag har Cisco gjennom Tandberg en global markedsandel på hele 53 prosent innen visuelle konferanser og telepresence – og vokser stadig.

– Dette viser hvor viktig det er å satse på god design. Våre designere og utviklere har sammen utformet produktene som utgjør vår unike identitet, fastslår Kjesbu i meldingen.

Rekordoppkjøp
En identitet så sterk og attraktiv at Cisco i 2009 lot seg friste til å gjennomføre sitt største oppkjøp utenfor USA. 19 milliarder kroner kostet Tandberg, og ifølge administrerende direktør John Chambers er dette det beste oppkjøpet Cisco noensinne har gjort.

Etter oppkjøpet har Tandberg-miljøet fått muligheten til å påvirke et globalt gigantkonsern med 70 000 ansatte. Hallgrim Sagen er en av lederne for Ciscos designavdeling med over 40 ansatte, mens Ciscos største utviklingsmiljø utenfor USA styres fra Oslo.

– Å vinne Hedersprisen var veldig gøy – og svært viktig for oss i en integreringsfase med Cisco. Prisene ble virkelig lagt merke til internt i Cisco. Vi fikk ekstra tyngde og pondus innad i konsernet, sier Kjesbu i meldingen.

EX90 til himmels
Han forteller at EX90 kostet om lag 100 millioner kroner å utvikle, men at produktet raskt gikk i pluss.

– Bare ett år etter lanseringen var EX90 blitt vårt neststørste produkt. Salget er dobbelt så høyt som selv våre mest optimistiske forhåndsanslag, og vi er optimister av natur, sier Kjesbu i meldingen.

Merket for god design deles ut 18. april 2012 under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere