*Nettavisen* Økonomi.

Dette blir annonsevinnerne

Internett, DM og utendørs kan vente vekst. Aktørene tror veksten skal bli sterkere.

Mens det for de fleste mediegrupper er snakk om hvor stor nedgangen blir, finnes det tre unntak.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Internett, DM og utendørsreklame er de eneste tre mediegruppene som mediebyråene regner med å bruke mer penger på i 2009, sammenlignet med 2008.

Økningen innen DM, eller postkassedistribuert reklame, betyr ikke at det blir mer av denne reklamen, men at mediebyråene formidler stadig mer av denne reklamen og at den dermed stiger i MIOs statistikk.

De to gjenværende vekstkategoriene, nett og utendørs, var begge vekstvinnere i 2008.

Tror på sterkere vekst enn mediebyråene
Internett steg med 16,5 prosent i statistikken til MIO (Mediebyråenes interesseorganisasjon). Denne statistikken viser hva MIOs medlemsbyråer har distribuert av reklame, og ikke det direktesalget som foregår mellom medie og annonsør. Målt i rene kroner ble nettveksten på 132 millioner kroner i 2008, sammenlignet med 2007.

Anslaget ved starten av året var at internettreklame formidlet gjennom mediebyrå ville overstige milliarden i 2008. Da status ble gjort opp ved årsskiftet var resultatet 940 millioner kroner. MIOs medlemsbyråer tror nettet vil få en reklamevekst på to prosent neste år. Det mener INMA-styreformann Rune Paulseth er i snaueste laget.

- Vi har gått ut med at vi tror på en vekst på syv prosent i merkevareannonseringen på nett i 2009. Det tror vi fremdeles på, sa Paulseth på et frokostmøte i regi av MIO torsdag.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Utendørs vil vokse med 10 prosent
Heller ikke JCDecauxs administrerende direktør Øyvind Markussen tror mediebyråene tar kraftig nok i sine prognoser. Utendørsreklamen vokste med hele 27 prosent i fjor og for neste år tror mediebyråene at utendørsreklamen skal vokse med én fattig prosent.

- Vi tror på en vekst på 10 prosent i utendørsreklamen i år, sa Markussen på møtet i morges.

Det ble omsatt utendørsreklame for 367 millioner kroner i fjor gjennom mediebyråene. Styreleder Arne Inge Christophersen i MIO forklarte den sterke veksten med at aktørene hadde vært flinke til å fornye og forbedre mediet.

- Det har skjedd en betydelig innovasjon både i målemetodene og i flatene i denne kategorien, sa Christophersen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.