NA24.no

Dette er Telenors vinner

Under Digital Winners-konferansen i går kunne Telenor annonsere årets vinner av Telenor Digital Winners Prize 2011. Prisen går til Toca Boca - et svensk selskap som lager digitale leker for barn.
Under Digital Winners-konferansen i går kunne Telenor annonsere årets vinner av Telenor Digital Winners Prize 2011. Prisen går til Toca Boca - et svensk selskap som lager digitale leker for barn. Foto: Telenor
Toca Boca ble vinner av Telenor Digital Winners Prize 2011.

Under Digital Winners-konferansen tirsdag kunne Telenor annonsere årets vinner av Telenor Digital Winners Prize 2011. Prisen går til Toca Boca - et svensk selskap som lager digitale leker for barn.

Innovasjon i Skandinavia
- Toca Boca er virkelig en digital vinner med sine 2,7 millioner nedlastinger. Vinneren har vært et inspirerende eksempel på mobil innovasjon i Skandinavia siden lanseringen av deres første produkter i mars 2011, sier Rolv-Erik Spilling, SVP og Deputy Head Telenor Digital Services and Nordic i en melding.

Spilling leder årets jury.

- Vinnerens utvikling av digitale leker for touch screen med vekt på læring gjør det mulig for små barn (2-6) å få en trygg innføring i den digitale verden gjennom lek, fantasi og uten fokus på å vinne eller tape. Toca Boca er et eksempel på smarte ideer utviklet av forskere i tett dialog med brukere, i dette tilfellet små barn, fortsetter Spilling i meldingen.

«Make it easy»
Telenors visjon og verdier, spesielt «Be inspiring», har vært brukt som en rettesnor i juryarbeidet med å sette opp en «short list» med kandidater. Vinneren skal inspirere brukerne til å bli digitale, til å bruke digitale kanaler og til å «Make it easy», noe som setter høye krav til brukervennligheten.

Det har vært lagt spesielt vekt på følgende kriterier i juryens vurderinger:

  • Potensial på flere plattformer
  • Kommersiell suksess
  • En inspirasjon til å ta i bruk digitale kanaler
  • Personlige synspunkter fra hvert enkelt jurymedlem

- Vi er både stolte og glade over å ha fått denne prestisjetunge prisen. Det viser at vi er på rett spor når det gjelder å presentere morsomme, kreative og trygge digitale leker overfor familier. Vi er spesielt glade for at juryen anerkjente vårt arbeid med såkalt «open ended play», altså der barn kun har det gøy, uten å konkurrere om å være best, sier Björn Jeffery, CEO i Toca Boca i en melding.

Høyt kvalifiserte
Listen over søkere omfattet mer enn 30 høyt kvalifiserte kandidater fra Sverige, Norge og Danmark, og fra denne listen endte juryen med en short list på 3 kandidater:

  • Toca Boca
  • Wevideo: første cloud-baserte video-redigeringsplattform for bruker-medvirkning
  • Never.no: et verktøy som kan hjelpe broadcastere og innholdseiere med å binde sammen ulike TV-, mobil- og sosiale medie-plattformer.

Inspirerende og kreativt
- Årets liste over kandidater var særdeles sterk, og vi hadde noen svært gode diskusjoner i juryen før vi endte opp med Toca Boca som vinner. I tillegg til de to andre kandidatene på short list vil jeg gjerne også fremheve to andre kandidater, Legade; som har laget en digital løsning for å håndtere mange av oppgavene etterlatte blir sittende med etter dødsfall, og Dsafe AS; en løsning for digitale kvitteringer. Deres ideer var meget inspirerende og kreative, sier Rolv-Erik Spilling i meldingen.

Prisen er på 200.000 kroner og muligheten for forretningsutvikling med Comoyo.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere