NA24.no

Dette kan sette fart i avisdøden

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Mediemarkedet ventes ned to milliarder

2009 blir et trist år for aktørene i mediebransjen, og verst går det ut over avisene. Instituttet for reklame og mediestatistikk (IRM) har tirsdag kommet med en revidert prognose for 2009. Dette er ikke lystig lesning, og spesielt ikke for papiravisene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

IRM anslår at mediemarkedet taper hele to milliarder kroner i 2009, og at dette tilsvarer en nedgang på 9,9 prosent. De totale medieinvesteringene beregnes å bli på drøyt 16,6 milliarder kroner i løpet av året.

Ventet mindre nedgang
Den opprinnelige prognosen IRM la fram for 2009 varslet en nedgang på mer beskjedne 1,5 prosent.

- Vi var overrasket da (september 2008) over hvor optimistiske medielederne vi snakket med var. Hadde vi ikke justert for makrotall og historiske tall ville vi lagt fram en positiv prognose for 2009 da, sa IRMs administrerende direktør Magnus Anshelm da han la fram den reviderte prognosen i dag.

Avisene spås å ha et tøft år foran seg, og kategorien ventes å miste hele 900 millioner annonsekroner i 2009. For første gang på lenge vil avisene omsette for mindre enn seks milliarder kroner, ifølge IRM.

Det har allerede blitt lagt ned flere aviser i år, og med dagens dystre prognose kan det altså se ut som om tallet vil øke videre.

Verst for avis
Nedgangen i avismarkedet utgjør nesten halvparten av annonsenedgangen i 2009. Det er i hovedsak trykte medier som får den verste støyten, mens TV og internett klarer seg noe bedre. Internett ventes å tape 150 millioner kroner, noe som tilsvarer en nedgang på åtte prosent i forhold til 2008. For TV synker tallet med 5,5 prosent til tre milliarder kroner i løpet av 2009.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

- Alle medier har nedgang i 2009 sammenlignet med i 2008. Størst reduksjon får, foruten avisene, direktereklamen og ukepressen. Best klarer innstikk, utendørs, gratisaviser, fagpresse og TV seg ifølge IRM. Også disse annonsekategoriene kan vente seg nedgang, men mindre enn den anslåtte totalnedgangen på 9,9 prosent.

Usikker nettmåling
IRM anslår en annonsenedgang på 7,9 prosent for nettmedier, men grunnlaget er litt for spinkelt til at de våger å være bastant om hvordan kategorien går når alt telles med.

- Per i dag har vi ikke søkeordannonsering med i vårt grunnlag og det er en kategori vi regner med har vekst selv i disse tider. Vi har heller ikke med onlinekataloger, sier Anshelm.

Han sier utviklingen har vært mer dramatisk i Norge enn i Sverige.

- I Sverige hadde vi mer av en myk landing i løpet av hele 2008. Det norske markedet har steget mer enn det svenske de siste årene og da blir også forandringene bråere og mer dramatiske. Nå er vel utviklingen på samme nivå i Sverige og Norge, sier Anshelm.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere