NA24.no

Disse frykter ikke finanskrisen

Foto: Montasje/Sara Marie Vollset (Nettavisen)
Det blir «business as usual» spår norske kommunikatører.

Norsk Kommunikasjonsforening, som har mer enn 3.000 medlemmer, har gitt sine medlemmer i oppdrag å spå utviklingen for kommunikasjonsbransjen i 2009. Og nesten halvparten av medlemmene svarte på undersøkelsen som ble presentert i forrige uke.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Men ikke alle medlemmene er like positive når de svarer på hvordan de tror finanskrisen vil påvirke sin egen arbeidshverdag. Nesten en tredjedel av kommunikatørene mener budsjettene blir strammere dette året. Mens over 56 prosent tror det blir mer eller like mye i pengesekken.

Vil ikke betale mer
Når det gjelder antallet kommunikasjonsstillinger og egen arbeidsdag er det få som er pessimistiske.

Kun 10,9 prosent tror at det blir færre ansatte i kommunikasjonsstillinger i egen bedrift. Undersøkelsen forteller også at informasjonsfolket ikke vil endre på arbeidsdagen i nevneverdig grad grunnet tøffere tider. Litt over 60 prosent vil jobbe på samme måte som før, mens 17,4 prosent vil brette opp ermene.

Eksternt er det også nesten «same procedure as last year». Over halvparten mener nemlig at kommunikasjonstiltakene forblir uendret.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

For PR-byråene og de eksterne konsulentene blir det ikke lett å hive en faktura i posten til foreningens medlemmer. En tredjedel vil holde hardere på lommeboken i 2009. 42,9 prosent vil bruke like mye som i 2008, mens 8,1 prosent eller rundt 113 av medlemmene er beredt til å betale mer for ekstern hjelp i år.

Kvinner mer opptatt av etikk
Faglig er det strategisk kompetanse som vil være det viktigste for kommunikatørene de to neste årene.

«De som jobber i det private rater sosial ansvarlighet høyere enn det offentlige. 35 prosent tror dette blir av de viktigste trendene i det private mot 25 prosent i det offentlige», skriver Kommunikasjonsforeningen i sin presentasjon.

- «Det offentlige tror mer på sosiale medier enn det private. 25 prosent av dem som jobber i det offentlige ser dette som an de viktigste faglige trendene kontra 16 prosent i det private.»

- «Kvinner er mer opptatt etikk og miljø enn menn. 19,2 prosent av kvinnene ser dette som av de viktigste faglige trendene kontra 14,4 av mennene.»

Og som en av foredragsholderne under presentasjonen synes også kommunikatorene at det er for mye kos med misnøye hos mediene.

Les mer: - Mye kos med misnøye

«Flere av dem som jobber i privat virksomhet mener mediene dekning av krisen har vært for negativ kontra de i det offentlige. 61 prosent mener dette i det private kontra 51 prosent i det offentlige», skriver foreningen i sin egenmelding.

Men de tar også skylden for dekningen selv.

Media er negativ
Nesten halvparten mener at de selv er med på å gi et for negativt bilde av situasjonen.

Og med tøffere medietider tror nesten en tredjedel at det er lettere å få spalteplass.

«Menn tror det blir lettere å få redaksjonell omtale som følge av nedskjæringer i mediehusene. 37 prosent menn mener dette kontra 28 prosent kvinner.»

Last ned undersøkelsen her (pdf)


Uploaded on authorSTREAM by rachlyoung

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere