NA24.no

Doping tynger seertall

Trolig har dopingskandalene i Tour de France påvirket seerne.

Det gjennomsnittlige seertallet faller med høydeforskjellen i verdens tøffeste sykkelritt. Og med dopingavsløringene som har rystet sykkelsporten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dermed er den fenomenale klatreetappen TV 2 tilbakela de ti første dagene historie. Nå synes kanalen å ha truffet flaten hardt.

Les også: TV 2 klatrer mot mer Tour de France

Imponerende tall
De ti første dagene hadde fulgte 149.000 nordmenn i gjennomsnitt rittet, noe som ga TV 2 en markedsandel i det nasjonale fjernsynsuniverset på 56,6 prosent.

Etter 15 dager har tallene falt til 131.000 seere i snitt og en markedsandel på 47,8 prosent.

- Det synes jeg fortsatt er imponerende. Det betyr jo at annenhver nordmann ser på Tour de France. Rittet har på mange måter blitt en parodi og man føler seg jo snytt. Det kan jo tyde på at all ståheien gir nysgjerrighet blant seerne, sier sportssjef i TV 2, Bjørn Taalesen, til NA24 Propaganda.

Les også: Dop stopper ikke TV 2

Under 100.000
Fredag forrige uke falt seertallene for første gang i år under 100.000 seere. Lavest var mandag da 86.000 seere fulgte rittet, men kanalen hadde likevel gode andeler i perioden på 43,9 prosent.

Mest sette dagen under årets ritt samlet 188.000 seere, ett stykke over fjorårets 176.000 seere.

Målt i markedsandeler så når ikke årets ritt opp til fjorårets. Da var den beste markedsandelen i det nasjonale fjernsynsuniverset på 63,90 prosent, beste så langt i år er på 60,9 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere