NA24.no

Dropper politisk reklame

Konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh (t.v.) og konsernsjef i A-pressen, Alf Hildrum,
Konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh (t.v.) og konsernsjef i A-pressen, Alf Hildrum, Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)
TV 2 brukte fem måneder på å tvile seg fram til beslutningen om ikke å sende reklame for politiske partier.

Etter at Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg slo fast at man kunne sende politisk tv-reklame i Norge har TV 2 vært i tenkeboksen. Nå har de bestemt seg for å la være, skriver Kampanje.

Rune Indrøy sier til Kampanje at de har fått råd fra sine jurister om å være forsiktige med å sende politisk reklame gitt dagens lovverk.

- Det sentrale den siste tiden har vært dommen fra Strasbourg, men den er ikke veldig klar. Alle som har lest dommen er veldig enige om at den må tolkes og juristene tolker den noe ulikt, sier Indrøy til Kampanje.

Han sier de vil åpne mer opp for annen meningsbærende reklame, selv om de nå stenger for partipolitisk reklame. Han er likevel ikke enig med kulturminister Trond Giske som står på at alle andre norske tv-kanaler enn Frikanalen skal ha rett til å sende reklame for de norske politiske partiene.

- Vi mener fortsatt at forbudet er urimelig og at forbudet dypest sett kan tolkes som en mistillit til den alminnelige velger. Vi minner om at politisk reklame er lov i alle andre medier og at Arbeiderpartiet legger ut levende bilder på nett. Vi kommer derfor fortsatt til å kjempe for å få endret loven om politisk tv-reklame i det nye Stortinget vi får over valget, sier Indrøy til Kampanje.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere