NA24.no

Du må ikke åpne denne e-posten

(Faksimile)
Sist oppdatert:
Da kan du bli tappet for mye penger.

Svindelforsøk på mail har økt betraktelig. Ofte sendes det mail i navnet til kjente og troverdige aktører. Markedsplassen Finn.no har ofte blitt brukt til slik form for svindel, som nå har det skjedd igjen.

- Vi er vel antakelig en av dem som blir misbrukt mest. Vi synes ikke det er noe hyggelig at navnet vårt blir misbrukt, sier Lars Vinden som er sikkerhetsansvarlig hos Finn.no.

Vær skeptisk
Hva mailene inneholder varierer, men ofte blir man bedt om å trykke på en link for å løse et problem og som ofte krever kredittkortnummer. Faren med det, er at svindlerne henter ut sensitiv informasjon om forbrukeren som de kan bruke til forskjellige former for svindel, for eksempel kan man bli tappet for penger.

- Folk bør være skeptiske til å gi ut sensitiv informasjon. Får man en slik mail, bør man ta kontakt med firmaet, i stedet for å svare, sier Vinden.

Denne typen svindel kalles for phishing, som betyr digital snoking etter sensitiv informasjon.

Svindlerne får det hele til å se troverdig ut, og derfor er det flere som går på svindelforsøkene.

Ser troverdig ut
Vinden tror Finn.no blir mye brukt fordi mange i Norge har et forhold til selskapet.

- Når man ser på mailen så ser det ut som den kommer fra Finn.no og folk stoler derfor på det. Vi har mye informsjon på nettsidene våre som skal være opplysende for forbrukerne, sier Vinden.

Han forteller at Finn.no aldri ber om kredittkortnummer på mail.

Hvis du er uheldig og går på svindelforsøket, må du kontakte banken.

- Man har rettigheter i forhold til finansavtaleloven. Det er vanlig praksis i alle banker at man får refundert beløpet fra banken og visa. Folk må være oppmerksomme. De pengene som man betaler går til de kriminelle selv om man får dekket tapet sitt, sier Vinden.

Phishing er i rask utvikling.

- Det blir ikke mindre svindel hvis ikke folk stopper de, sier Vinden.

Svindelforsøkene hos Finn.no går i rykk og napp. Kundesenteret til Finn.no får mange henvendelser i de periodene mailene herjer.

- De aller fleste har fått med seg fenomenet og skjønner at vi ikke krever slik informasjon på mail, men det er fint at folk kontkater oss, sier Vinden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere