NA24.no

Én million så gulldamene

Sist oppdatert:
NRK samlet én million foran tv-skjermen før lunsj.

- Vi har hatt én million seere før lunsj bare en gang før, sier NRKs forskningsleder Kristian Tolonen til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dro opp årsandelen
De som hadde gnidd søvnen ut av øynene tidlig lørdag morgen valgte nesten uten unntak NRK. Markedsandelen til NRK under finalen var på 91 prosent. Gjennomsnittlig fulgte 1.028.000 nordmenn finalen og på det meste var 1,2 millioner innom sendingen.

- Dette er utrolig gode seertall, hadde denne finalen gått i primetime hadde vi garantert fått enda flere seere, sier Tolonen.

Etter at Gallup overtok tv-målingene i 2001 er det bare stafetten fra Ski-VM ski i Torino som har klart å bikke én million seere før lunsj på NRK.

Nesten monopoltilstander
Håndballjentenes og Andreas Torkildsens gull, samt Nina Solheims sølv ga statskanalen gode seertall også på kvelden. OL-Magasinet etter Dagsrevyen ga NRK en markedsandel på 67 prosent.

- Før OL hadde vi syv prosent lavere seeing på NRK hittil i år sammenlignet med fjoråret. De siste ukene har gjort at vi nå er på nivå med fjoråret, så mye har folk sett på OL, sier Tolonen.

Han forteller at seertiden har gått opp betydelig i løpet av OL.

- Gjennomsnittlig tv-titting var på 192 minutter i forrige uke. Det er en økning på en time i forhold til hvor det pleier å ligge. Det er klart at NRK tar andeler nå, sier Tolonen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Selv om finalen på grunn av tidsforskjellen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere