NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

En presset presse

Papirpressen fortsetter å blø. Men det er som i idretten: De som har selvtillit klarer seg bedre.

KOMMENTAR (NA24): Fjorårets opplagstall for dags- og ukepresse inneholdt ingen andre større overraskelser enn at Mediebedriftenes Landsforening satte nordeuropeisk rekord i å holde lange pressekonferanser. Men i den utviklingen som foregår i mediene, er det også forståelig. Det er mye å snakke om og en god del å bortforklare. Ikke minst av hensyn til fortsatt å ha med seg annonsørene i et vaklende og usikkert marked.

Manipulert
Det er også derfor de evinnelige lesertallene blir stadig viktigere for papiravisene. Og heller ingen tilfeldighet at de presenteres samtidig med de reelle tallene for antall solgte aviser i løssalg og mengden abonnenter. Lesertall er på det nærmeste ren manipulasjon, og et kjapt blikk på tallene kan vise at Verdens Gang nok en gang har kommet bedre ut, til tross for en historisk kjempesmell i opplaget. For Dagbladets vedkommende viser lesertallene indikasjoner på at leserne slåss om de få eksemplarene som fins på bibliotekene rundt forbi. Og opplaget fortsetter å stupe.

Tall til side: Det aviseierne har større problemer med å ta inn over seg, er at medieverdenen for alvor har endret seg. De finner trøst i at den prosentvise tilbakegangen bare er på 2,8 prosent. Men virkeligheten er at mediekanalene er blitt så mange at lesermønsteret for alvor har endret seg. Ikke minst gjelder dette yngre lesergrupper.

Noen vinnere
Det fins noen såkalte vinnere på papir. Morgenbladet den tydeligste av dem – avisa oppnådde et netto opplag på 21.000. Men det er verd å huske at den kommer en gang i uka og fortsatt har færre kjøpere og abonnenter enn et fullsatt Ullevaal Stadion på viktige landskamper i fotball. Og langt flere går i teatrene enn dem som leser Morgenbladet.

Lesertall er på det nærmeste ren manipulasjon, og et kjapt blikk på tallene kan vise at Verdens Gang nok en gang har kommet bedre ut, til tross for en historisk kjempesmell i opplaget.

Men avisa har selvtillit, sjefredaktør Alf van der Hagen og hans stab gjør en god jobb, leverer gode nyhetssaker og artikler som i mer enn en grad tilfredsstiller det politisk korrekte Norge. Dessuten har de sammen med Klassekampen helt sikkert skrapt restene av Dagbladets grunnfjell. Kommunistavisa Klassekampen er stadig oftere å se på vestlige forstadsbaner i Oslo.

Tror på seg selv
Undertegnede er ingen ivrig ukebladleser, men jeg kan av og til ta meg sammen og lese tall. Og tallene for ukepressen viser noen interessante trekk. Den samlete tilbakegang er på nærmere fire prosent. Men noen klarer seg bedre enn andre. Bonnier er det beste eksemplet, for med sin Tara har selskapet den største framgangen. Dette er interessant:

Tara er trofast mot sitt konsept. Bladet satser på kvinner over 40 år, fyller bladet med reportasjer og intervjuer av jevnt god kvalitet. Og treffer ikke minst en større lesergruppe enn utgangspunktet. Det er mange kvinner på 60 år som helst så at de fortsatt var 40. Og ikke minst har de godt med penger og god tid. I filmhistorien ble riktig nok Tara ”Tatt av vinden”, men i Skandinavia har bladet vinden i ryggen.

Så for norsk papirpresse halte videre i kampen om et mediesamfunn som stadig er i utvikling.

Dag Solberg er frilansjournalist og kommentator i NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere