*Nettavisen* Økonomi.

Eskimonika (75) har fått ansiktløft

Diplom-Is har nylig har gjennomgått en omprofilering, og blant annet gitt sin velkjente logo fra 1936, Eskimonika, et ansiktsløft. Samtidig viser en fersk undersøkelse at Diplom-Is' småis (pinneis, båtis) er isen isspisere flest ville foretrukket dersom de måtte velge seg ut én is. Foto: Alexander Dahlstrøm Winger (Mediehuset Nettavisen)

Diplom-Is frisker opp utseende.

Diplom-Is har gitt sin 75 år gamle logo glimt i øyet. Det har isspiserne satt pris på.

- Eskimonika har vært med oss siden 1936. I stedet for å bare være et stempel på pakningen, har hun nå blitt gjort mer levende og personlig, forteller markedssjef i Diplom-Is, Erik Sverresen i meldingen.

På oppdrag fra Diplom-Is har Design House utviklet en klar og entydig identitet for Diplom-Is som har muliggjort en mest mulig enhetlig bruk av logo på tvers av alle merker, standard som premium.

- Vi har gått tettere på Eskimonika og utarbeidet en personlighet som fremstår som mer sjarmerende og tillitsvekkende enn tidligere. I tillegg har vi utarbeidet et samlende gult felleselementet som setter fokus på logoen, sier prosjektleder i Design House, Hanne Sundsli i en melding.

Foretrekker Diplom-Is
- Vi har tatt utgangspunkt i kjente og kjære Diplom-Is-elementer, men oppdatert disse i tråd med forbrukers opplevelse av merket. To logoer har blitt utarbeidet: en komprimert som kan brukes på mindre flater, og en hvor Eskimonika fremstår i helfigur til bruk der plassen og eksponeringsbehovet er større, fortsetter Sundsli i meldingen.

Nå viser en undersøkelse utført av Mediacom at Diplom-Is’ småis, som pinneis, båtis, kroneis og så videre, er den foretrukne isen dersom isspiserne måtte valgt seg ut kun ett ismerke.

Over 42 prosent ville valgt Diplom-Is, mens ti prosent færre ville valgt Hennig-Olsens småis. Kun noen få foretrekker Den Norske Isbilen og Ben & Jerry’s, som begge får fire prosent hver. Tre prosent foretrekker Hjem-Is, to prosent Mövenpick og én prosent oppgir Häagen Dasz som favoritt. Tolv prosent har ingen bestemt oppfatning.

Tilbyr de beste produktene for barn
- Dette er gledelig lesning, og kommer ikke overraskende etter at vi har gjort noen veldig viktige grep. Den nye designprofilen vår gjør det lettere å gjenkjenne Diplom-Is i butikkene. Vi har også gjort kvaliteten på emballasjen mer solid, mener Sverresen, som mener tallene viser at endringene har vært vellykket.

Blant de spurte er «tradisjon» det ordet de sterkest knytter til Diplom-Is. Diplom-Is har også den sterkeste posisjonen av leverandører som tilbyr de beste produktene for barn: Fire av ti mener Diplom-Is har det beste tilbudet, sammenliknet med tre av ti som svarer Hennig-Olsen, foran Den norske Isbilen og Hjem-Is.

- Det er særlig blant isspisere over 35 år Diplom-Is er populært. Her scorer vi helt klart høyest, selv om vi stiller godt blant folk i alle aldre, forteller Sverresen i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.