NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Etikk, butikk, kloakk og klikk

Eivind Algrøy i Familie & Medier mener nettaviser tillater «kloakk» i jakt på trafikk.

NA24 Debatt: 70 prosent av norske redaktører som svarte på en undersøkelse for fem år siden, mente at konflikten mellom børs og katedral var det som kom til å prege norsk presse de neste ti årene...

Nettdebatt - vignett
Nettdebatt - vignett
NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Presseetikken har gavnet pressen i det lange løp. Dette vil også være tilfellet når det gjelder nettet og debattene. Hvis nettredaktører virkelig forstår hvordan nettsamfunnet fungerer, vil de slutte å la kloakken flyte fritt i gatene de har ansvar for.

Det er vanskelig å finne de virkelig gode, interessante meningsutvekslinger på nett. De er der selvsagt, men du finner dem sjelden på VG Nett for eksempel. En god blogger skaper en kultur på sitt sted, som en merker straks en kommer inn. En ser det på layout, bilder og ordvalg. Leseren tvinges til å tenke gjennom det som står, og reflektere. Settingen innbyr ikke til hylekor og klaging på alt og alle.

Når kommunestyrer rundt om i landet skal debattere veiutbygginger og Vinmonopol, sitter det en kvinne eller en mann i front, med en klubbe for hånden. Ikke for å slå folk i hodet, men for å dunke i bordet. Ikke for å sensurere, men for å legge til rette for en saklig og god debatt. Bak ordførerens rolle ligger det en etikk og en tenkning. Dersom ordføreren gjør jobben sin godt og opptrer korrekt, ligger alt til rette for debatter som leder til noe. Vedtak, endringer, eller at man opprettholder eksisterende praksis.

Eivind Algrøy sier man sjelden finner de gode meningsutvekslingene i debattforumene.
Eivind Algrøy sier man sjelden finner de gode meningsutvekslingene i debattforumene.
Torry Pedersen i VG Nett mener at internett vil bli omtrent like kultivert etter hvert. Problemet hans er imidlertid at han har en annen agenda. Han trenger sidevisninger, mange sidevisninger. Unike brukere og besøk er hard valuta på internett. Schibsted er en mediegigant av syv mediehus, blant andre VG. Deres uttalte mediestrategi er å ”skape lojalitet til merkenavnene” de besitter.

Selvfølgelig, kan en si. Lojale lesere har jo alltid vært viktig for aviser.

Ja, men avisene har alltid sagt at presseetikken skal ligge til grunn, slik at en får en troverdig presse man kan stole på. En stemme som skiller seg ut ved å være til å stole på, sannferdig. En stemme som ikke styres av kommersielle hensyn, men først og fremst av etiske.

Det kreves litt romslighet og ro for å kunne reflektere rundt trender og utvikling. Når kapitalismen råder kan angsten for nedgang og tilbakegang bli så sterk at selv redaktører går i fellen ved å velge de løsninger som gir uttelling på kort sikt.

Eivind Algrøy, redaktør i Familie & Medier

Her finner du tidligere innlegg i nettdebatten.

Nettdebatt - vignett
Nettdebatt - vignett

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere