Eventyrlige Finn

Foto: Caroline Roka (Caroline Roka)

Brukte biler og ting fra loftet har blitt et milliardeventyr for Schibsteds rubrikkselskap Finn.

12.05.10 10:56

Da Schibsted la fram resultatene i morges, var det et selskap som skinte mer enn alle de andre.

Finn.no har et driftsoverskudd (EBITA) på 81 millioner kroner i årets fire første måneder. Med samme fart resten av året, vil brukttorget nærme seg en halv milliard kroner i overskudd!

Hadde Schibsted solgt rubrikkmarkedet, ville man trolig fått 5,0 - 7,5 milliarder kroner på børsen!

Med unntak av båtmarkedet er det sterk vekst over hele linjen:

– Samtidig har vi et bedre stillingsmarked enn i fjor, slik at det er flere annonsører på jobbsidene. Under finanskrisen var bedriftene mer restriktive med nyansettelser, men nå er det noe mer optimisme i markedet. Omsetningsveksten her skyldes også reklameinntekter, samt nye produkter som søkerhåndtering, sier Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i Finn.

Fra print til nett
Finn lever av at rubrikkinntektene beveger seg fra papiraviser og over til nett - i likhet med tendensen i resten av Schibsted.

Etter årets fire første måneder har Schibsted driftsinntekter på 3,26 milliarder kroner, mot 2,92 milliarder kroner samme periode i fjor.

Driftsoverskuddet (EBITA) har økt fra minus tre millioner til 266 millioner kroner. Finn står altså for en tredjedel av overskuddet i hele konsernet!

Klikk på bildet for å forstørre.

Du kan lese hele presentasjonen her:Schibsted første kvartal

Hovedårsaken til bedringen er kostnadskutt og bra Finn-resultater. Sett under ett faller inntektene i papiravisene med to prosent fra i fjor, nettavisene øker inntektene med 17 prosent, mens altså rubrikk og katalog på internett øker med 16 prosent i inntekter.

For hver hundrekroning Schibsted omsetter på rubrikk, ligger det igjen 23 kroner i overskudd. Og Finn er den soleklare vinneren.

Hjulpet av finanskrisen
Finn har dratt nytte av finanskrisen på flere måter, mener selskapet selv.

For det første har stillingsmarkedet og antallet boligannonser økt etter krisen, men samtidig har nordmenn tømt loft og kjellere for gjenstander som kan selges på nett.

Torget for bruktgjenstander har økt antallet annonser fra 414.000 første kvartal i fjor, til 532.000 i år.

– Kjøp og salg av brukte ting på nettet er blitt veldig vanlig. Det er flere grunner til dette, som økt miljøbevissthet og internettkompetanse, samt holdningsendringer relatert til brukthandel. Finanskrisen har også bidratt, sier Finn-direktør Christian Printzell Halvorsen.

Millioner kjøper brukt
Bruktbutikken på nett har tusenvis av annonser hver eneste dag. Småsaker på torget er mest utbredt, men første kvartal i år publiserte Finn over 800.000 annonser:

Sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

  • Eiendom: 66.268 (+ 1 %)
  • Bolig til salgs: 24.118 (+ 5 %)
  • Bil: 151.104 (+ 9 %)
  • Båt:14.794 (- 17 %)
  • Torget: 532.490 (+ 29 %)
  • Jobb: 32.689 annonser (+ 8 %), 65.403 stillinger (+ 6 %)
  • Totalt: 802.012 (+ 19 %)

Kilde: FINN

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.