NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Facebook får juling på børsen

Sist oppdatert:
Ned 8 prosent.

Fredag ble Facebook børsnotert, noe som har blitt viet svært mye oppmerksomhet. Mark Zuckerberg fikk æren av å åpne Nasdaq-børsen på fredag, og det var flere skuelystne som hadde tatt turen til Wall Street.

Analytiker Henrik Schultz i Sparebank 1 Markets mente at Facebook-noteringen på Nasdaq kunne bli en flopp.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

- I de fleste tilfeller hvor man ikke kan regne seg fram til et bra inntjeningsestimat, går det dårlig, med få unntak, sa Schultz til NA24 fredag forrige uke.

- Den kan godt sprette opp den første tiden etter notering, men over tid vil den floppe, sa Schultz.

De skyhøye forventingene til Facebook gjorde at kursen steg raskt med over over ti prosent. Deretter gikk det nedover for debutanten og aksjen falt ned til introduksjonskursen på 38 dollar.

Av de ti siste børsnoteringer av sosiale medieselskaper er det bare tre av ti (LinkedIn, Zillow og Jive) som har endt første handelsdag i pluss. Første handelsdag har gjennomsnittlig gitt en nedgang på 18 prosent for denne typen selskaper.

Taper på børsen
Facebook-aksjen sank ned til 38 dollar etter den gode åpningen. Den fikk så en økning, men avsluttet dagen med en pris på 38,23 dollar. Dette er bare 23 cent over IPO-prisen. Åpningsprisen var på 42,05 dollar, noe som er en økning på 11 prosent fra IPO-kursen, som var på 38 dollar.

Situasjonen mandag er noe annet. Facebook åpnet med minus 8,46 prosent. Det gjør at prisen for en aksje er 35,01 dollar, ned hele 6,98 dollar.

Slik startet eventyret
23 år gamle Mark Zuckerberg grunnla Facebook mens han studerte ved Harvard University. Som ivrig dataprogrammerer, hadde Zuckerberg allerede utviklet en rekke sosiale nettverk for medstudenter, inkludert «Coursematch», som tillot brukere å vise hvor folk tok utdannelsen sin, og «Facemash», hvor man kunne rangere studenters attraktivitet.

Student nettverk
I februar 2004 lanserte Zuckerberg «The Facebook», som det opprinnelig ble kalt. Innen 24 timer, hadde 1.200 Harvard studenter registrert seg.

Nettverket ble straks utvidet til andre Boston universiteter, Ivy League og til slutt alle amerikanske universiteter. Facebook.com ble i august 2005 lansert. Domenet ble kjøpt for 200.000 dollar. I Oktober 2005 ble det sosiale nettverket tilgjengelig på britiske universiteter.

Offentlig i 2006
I september 2006 ble nettverket utvidet utover utdanningsinstitusjoner for alle med en registrert e-postadresse. Nettstedet fortsatte å være gratis, og gjør en fortjeneste gjennom annonseinntekter. Yahoo og Google er blant selskapene som har uttrykt interesse om å kjøpe nettstedet, med rykter om tall på rundt to milliarder dollar har blitt diskutert. Zuckerberg har så langt nektet å selge.

Facebook platform
Nettstedets funksjoner har fortsatte å utvikle seg i løpet av 2007. Brukere kunne nå gi gaver til venner, poste gratis rubrikkannonser og selv utvikle egne applikasjoner - graffiti og Scrabble ble spesielt populære.

Facebook lanserte dermed Facebook Platform, et rammeverk som programvareutviklere kan bruke for å lage applikasjoner som interagerer med Facebook, og som for brukere tilsynelatende kjører på Facebooks egne servere. Samtidig lanserte de et eget markeringsspråk kalt Facebook Markup Language (FBML) som utviklere kan bruke for at deres applikasjoner kan kommunisere med Facebook-tjenester.

Bedragere
Tidligere har det gått rykter om at prins William hadde registrert seg på det sosiale nettstedet, men dette ble senere avslørt i å være en ren bedrager. MP David Miliband, radio DJ Jo Whiley, skuespilleren Orlando Bloom, kunstneren Tracey Emin og grunnleggeren av Wikipedia, Jimmy Wales, er blant bekreftede høyprofilerte medlemmer.

Spørsmål rundt sikkerhet
Facebook har også fått mye pepper rundt sikkerheten og folk har fryktet at personlig informasjon kan komme på avveie. Og det var ytterligere kontroversielt når studenter ved Oxford ble oppmerksom på at universitetets myndigheter ville sjekker studenters Facebook-profiler.

Den juridiske saken mot Facebook går tilbake til september 2004, da Divya Narendra, og brødrene Cameron og Tyler Winklevoss, som grunnla den sosiale-nettverk sted «ConnectU», anklaget Zuckerberg i å kopiere sin ide og koding. Zuckerberg hadde jobbet som dataprogrammerer for dem når de var alle på Harvard før Facebook ble opprettet.

Saken ble henlagt på grunn av en formalitet i mars 2007, men uten en avgjørelse.

I Oktober 2007 invisterte Microsoft 240 millioner dollar i nettstedet. Facebook fikk da en verdi på 15 milliarder kroner.

I januar 2009 gikk Facebook forbi MySpace som det største sosiale nettstedet med 200 millioner brukere.

I Mai 2010 kommer Facebooks største suksess. Nemlig «Farmville». I Desember 2011 var 240 millioner brukere aktive med gårdsbruk i sanntidsspillet utviklet av Zynga.

«Liker» ikke filmen
I oktober 2010 kommer filmen om Facebook, «The Social Network». Hver eneste t-skjorte og genser som Jesse Eisenberg (som spiller Zuckerberg) bærer i filmen er plagg som Facebook-gründeren virkelig eier, som Zuckerberg selv har bekreftet overfor publikum på Stanford University. Men Zuckerberg mente at foruten klærne er portrettet av ham helt feil. Spekulasjonene går om hvor tro filmen er mot virkeligheten.

Kjøpte bildetjeneste
I april 2012 ble det klart at det sosiale nettstedet hadde kjøpt Instagram for 1 milliard dollar.

Zuckerberg er nå god for over 100 milliarder kroner, en formue som er skapt på rundt åtte år.

Se en BBC Dokumentar om Zuckerberg her

Hvorfor blått?
Mark Zuckerberg tok for noen år siden en test som avslørte at han er fargeblind, han har problemer med rødt og grønt. Dette skal være årsaken til at fargen på Facebooks logo er blå.

- Blå er den beste fargen for meg, jeg kan se alt blått, skal han ha sagt, ifølge Businessinsider.com.

Se video av Facebooks høydepunkter fra 2004 frem til i dag her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere