NA24.no

Facebook har liten verdi

Foto: Montasje
Pengene kastes ikke etter nettsuksessen.

Facebook har hatt en formidabel vekst. Spådommene rundt verdiene på nettverket har vært mange - og flere mener at man ennå ikke har funnet den riktige kommersielle formen på nettverket.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Facebook som annonsekanal er relevant for svært mange annonsører, og kan bidra både til merkevarekjennskap, merkevarekunnskap og oppmerksomhet til produkter og tjenester, sier strategisk rådgiver for digitale medier, Christian Fure, i mediebyrået Vizeum til NA24 Propaganda.

Ikke alltid den beste kanalen
Mediebyråer NA24 Propaganda har snakket med mener Facebook fortsatt har et stykke å gå som annonsemedium.

- Hvorvidt de er viktigere enn andre online- og offlinekanaler, kommer ann på hva målsettingen for en kampanje skal være og hvorvidt produktet passer inn i konteksten, hevder Fure.

- Facebook har ikke den mest fleksible plattformen og presentasjonsegenskapene der er begrenset, derfor er det viktig å definere hvilken rolle Facebook skal ha i en kampanjesammenheng, sier han.

Vizeum fylte ved hjelp av Facebook opp Ark Bokhandel på Egertorget i forbindelse med boklansering og boksignering av Håkon Moslet sin biografi om Turboneger. Mediebyrået brukte også nettverket mot alle medlemmene registeret under Ålesund, for å lansere et nytt tilbud til byen.

- Hvilken signaler gir annonsørene dere?

- Annonsørene er svært interessert i å bruke kanalen, men det er ikke alltid den beste kanalen i forhold til andre. Det kommer an på i hvilken grad annonsøren eller samarbeidspartnere kan håndtere responsen som gjerne kommer i tekstformat. Da må de ha et apparat som kan svare og veilede forbrukerne, svarer Fure i Vizeum.

Sosiale nettverk blir viktigere
- Er det annonsører som egner seg bedre enn andre for annonsering på nettverket?

- Er produktet til annonsøren og ideen god nok, og målene tydelige på hvorfor du skal bruke Facebook eller andre nettsamfunn. Er du en bedrift med dårlig omdømme, og inviterer til engasjement, har du store muligheter til å rette på ditt omdømme, i alle fall komme i dialog med meningsbærere, mener han.

Fure mener sosiale medier generelt vil være viktigere i tiden fremover for en del annonsører og produkter.

- Det er fortsatt andre kanaler og metoder som passer bedre til gitte oppgaver. Nettsamfunn kan spille flere roller og er slikt sett ikke like tydelige som TV i en billansering, påfølgende med Finn i en kjøpsprosess. Derimot kan man fint invitere til prøvekjøring og andre events til dem som er interessert igjennom Facebook.

Hvor mye av mediebyråenes omsetningen som går til Facebook, kommer svært an på hvilken oppgave mediebyråene blir tildelt fra kundene og hvilke typer kunder de jobber med.

- Facebook alene kan ikke stå for kinosuksess, at Landrover blir mestselgende bil i Norge, eller økning av markedsandelen for en reiseaktør. Men den kan bidra til suksess.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

«Frank» har mange venner
Hos konkurrenten Starcom er også flere av kundene aktive på Facebook, og andre sosiale media, enten i byråets eller i egen regi.

- Hvis jeg skal trekke fram et eksempel må det bli Tele2 og «Frank». Vi tok initiativet og gir råd underveis, men det er Tele2 som står for drifting av profilen, sier kundedirektør, Peder Mittet, i Starcom til NA24 Propaganda.

På to uker har Frank fått over 1.700 venner. Mittet mener teleselskapet utnytter mulighetene som Facebook gir på en god måte.

- Dette bidrar til å holde liv i profilen - noe altfor få lykkes med, sier han og fortsetter; - Det er klart at all oppmerksomheten Facebook har fått har gjort mange av våre kunder nysgjerrige, både på det og andre sosiale medier.

Småkroner
- Hvor mange annonsekroner formidler dere til nettstedet?

- Det har jeg ikke lyst til å kommentere, men hvis vi ser på Starcoms totale volum av nettannonser, står Facebook kun for et par prosent. Men så er det heller ikke tradisjonell bannerannonsering Facebook først og fremst dreier seg om, mener han.

- Som noen treffende har sagt: Når kom du sist på besøk til vennene dine med en reklameplakat under armen, spør han og påpker at nettverket forsatt oppfattes som veldig privat.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Også hos OMG dreier det seg foreløpig om småbeløp som flyttes til Facebook.

- Facebook brukes nok mer for å krydre en kampanje. Det er et interessant medie som jeg tror fortsatt mange lurer på hvordan man skal bruke kommersielt. Trafikken er der, men man har ikke funnet ut hvordan man skal gjøre den om til inntekter, sier administrerende direktør Johnny Haaberg.

Han mener Facebook må utvikle bedre konsepter og påpeker at potensialet kan være kjempe stort.

- Facebook har rett og slett ikke funnet sin form og plass i mediemiksen enda.

Hos OmnicomMediaGroup er det fortsatt tradisjonell bannerannonsering som forsyner seg mest av budsjettene til digitale medier. Men søk tar andeler.

- Vi må ikke glemme å prøve ut nye medier. Man må tørre å prøve nye ting. Noen må gå først.

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere