NA24.no

Facebook kjøper 20 selskaper

Verden ifølge Facebook.
Verden ifølge Facebook. Foto: KAREN BLEIER (Afp)
Klar for å konkurrere med Google+.

Store oppkjøp skal sikre at Facebook kan fortsette å konkurrere med andre sosiale medier.

Facebook er verdens største sosiale nettverk, og plasseringen firmaet har har de til hensikt å holde seg i. Siden Facecook ble lansert, har det vært stor konkurranse i form av Twitter og senere Google +.

Les også: Google+ vokser raskt

Facebook har planer om oppkjøp av 20 andre selskaper til å forbedre nettstedets utseende, brukervennlighet og funksjonalitet på håndholdte enheter som smarttelefoner og tabletter, skriver Bloomberg.com.

Kjøpt 13 selskaper i år
Hittil har Facebook kjøpt 13 selskaper bare i år. De 20 oppkjøp som Facebook planlegger å gjøre dette året, er holdt opp til ti oppkjøp i 2010 og bare ett oppkjøp i 2009.

Facebook er beregnet å ha en markedsverdi på 72.5 milliarder amerikanske dollar, tilsvarende 409 400 250 norske kroner.

Les også: Google i strupen på Facebook

Tar en Google+
Nå tar Facebook opp konkurransen mot Google+ hva angår personvern. Selskapet har gjort en rekke endringer for å gjøre det lettere å velge hvem man skal dele med.

Utrullingen har allerede startet, men man må nok smøre seg med litt tålmodighet om man enda ikke har sett endringene, det vil ta tid å rulle ut til alle 750 millioner brukere verden over.

Les også: Skal forske på facebook-avhengige

Fjerner Places
Facebook har også valgt å fase ut «Places», en funksjon som kun var tilgjengelig i mobil-versjonen av nettsiden,skriver ITavisen.

Dette fordi lokasjons-funksjonene nå er bakt inn i nettsiden, blant annet rett i boksen der du skriver status-oppdateringer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere