NA24.no

Facebook svarer på kritikk

Facebooks svarer på bruk av personopplysninger.

Facebook har svart på spørsmålene Datatilsynet sendte i juni 2011. Spørsmålene ble sendt på vegne av de nordiske datatilsynsmyndighetene og dreide seg om selskapets innsamling og bruk av personopplysninger.

Les også:Facebook får utsatt frist

I et ni siders langt brev fra det europeiske hovedkontoret har Facebook besvart alle spørsmålene fra datatilsynsmyndighetene. De inviterer samtidig til videre dialog.

- Facebook har på noen områder til dels gitt oss bekreftelser på antakelser vi har hatt, mens de på andre områder har sagt at «slik er det ikke». Begge deler er tilbakemeldinger som selvsagt er nyttige for oss tilsynsmyndigheter og ikke minst også for Facebooks nordiske brukere, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet i en melding.

Les Facebooks brev til datatilsynet her

Målrettet bruk av opplysninger
Facebook bekrefter blant annet at det brukeren skriver på veggen blir benyttet til å målrette reklame. Selskapet understreker imidlertid at de ikke videreformidler personopplysninger til andre selskaper, ut over hva brukeren selv aksepterer ved å installere såkalte tredjepartsapplikasjoner. Det samme gjelder for foto og video. Når det gjelder ip-adresser oppgir Facebook at disse lagres i inntil 90 dager, men da kun til bruk for administrasjon og sikkerhet, ikke for markedsføringsformål. Selskapet bekrefter også at de anser seg å være underlagt europeisk personvernlovgivning fordi de har sitt europeiske hovedkontor i Irland.

Les også :- Facebook skal avsløre supernyhet

- Vi vil ha et oppfølgingsmøte med selskapet i løpet av høsten, sier Bjørn Erik Thon. - Her vil vi blant annet gå ytterligere inn på hva som registreres via «liker-funksjonen» , «Facebook analytics» og bruken av cookies, fortsetter han i meldingen.

Les også: Flere og flere blir lurt på Facebook

Åpen og konstruktiv dialog
Thon understreker at personvernmyndighetene gjennom denne typen åpen og konstruktiv dialog med Facebook får mulighet til bedre å forstå hvordan sosiale nettsamfunn fungerer og vil kunne utvikle seg videre. - I den videre dialogen med Facebook vil vi forsøke å påvirke selskapet til i større grad å ta utgangspunkt i at brukerne bør få mulighet til å «velge inn» nye funksjoner når de lanseres, fremfor å måtte «velge bort» i etterkant. Et slikt prinsipp er i bedre samsvar med europeisk personverntenking enn hva Facebook har tilrettelagt for i dag. - Det er viktig at personverninnstillingene kontinuerlig utvikles slik at brukerne blir i stand til selv å ivareta sitt personvern på en god måte, avslutter Thon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere