Facebook tar opp konkurransen med Finn.no

Slik ser den nye tjenesten til Facebook ut. Denne skal gjøre det enklere å kjøpe og selge ting via nettstedet.

Slik ser den nye tjenesten til Facebook ut. Denne skal gjøre det enklere å kjøpe og selge ting via nettstedet. Foto: Facebook

Tirsdag lanserte Facebook sin nye kjøp- og salgtjeneste.

11.02.15 19:55

Det er så kalte For Sale Groups, eller altså kjøp- og salggrupper, som nå kan velge den nye selg-funksjonen på Facebook når man oppretter en post.

Det betyr at brukerne kan legge til en beskrivelse av hva de segler, inkludert pris og sted for henting/levering.

Selger kan også enkelt oppdatere posten med «tilgjengelig» eller «solgt», og det blir mulig å se gjennom katalogen for tidligere solgte produkter.

Det er slettes ikke noe nytt at grupper på Facebook blir brukt til å kjøpe og selge ting, men den nye tjenesten gjør det enklere å holde oversikt.

Les også: IS angripes av hackere på sosiale medier

Den største aktøren på digitale rubrikkannonser i Norge, Finn.no, skjelver imidlertid ikke i buksene av den nye konkurrenten.

– Vi synes at det er en naturlig utvikling at de som er store tar skrittet videre og satser på dette. Tjenestene utfyller hverandre. Det er ofte sånn at folk bruker tjenestene i kombinasjon. Vi ser en «både-og»-holdning, sier PR- og informasjonssjef Lene Kallum i Finn.no til TV 2.

Tjenesten har allerede begynt å rulles ut globalt, og om man ønsker å være med allerede nå, kan gruppeadministratorer nominere sin gruppe.

Facebook forteller også i en pressemelding at det kommer til å komme flere nye tjenester for dette markedet i månedene som kommer.

Les også: 16-åring hengt ut for morens seksuelle legning på Instagram

Lik Nettavisen på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!

HTML EMBED


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.