NA24.no

Facebook tjener stadig mer

De overraskende tallene viser at Facebook-brukere blir mer selektive om hvem de gir tilgang til deres cyber liv.
De overraskende tallene viser at Facebook-brukere blir mer selektive om hvem de gir tilgang til deres cyber liv. Foto: Justin Sullivan (Getty Images)
Sist oppdatert:
Samtidig øker prisen per annonse.

Kostnaden for annonsering på Facebook har økt kraftig det siste året, selv om det sosiale nettverket har doblet antall annonser på siden. Det melder The Telegraph.

Ifølge tall fra TBG Digitals Global Facebook Advertising Report som viser at kosnader per klikk har økt med 41 prosent de siste 12 månedene, inkludert 15 prosent det siste kvartalet.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Britene øker mest
Den gjennomsnittlige mengden av penger selskaper betaler for å få en Facebook-bruker til å «like» sin side har gått opp med 43 prosent de siste tre månedene. Britene har den kraftigste økningen, på 77 prosent.

Økningen i annonseinntektene kommer på et avgjørende tidspunkt for Facebook, som er under press for å vise at de kan tjene penger nå rett før sin børsnotering neste måned. Det sosiale nettverket, som forrige uke betalte ut 1 milliard dollar for Instagram, er ventet å lansere en børsnotering med en verdivurdering på 100 milliarder dollar.

- Merkelig tidspunkt
Simon Mansell, administrerende direktør i TBG Digital, sier til nettstedet at han var «forbauset» over at Facebook hadde økt sin omsetning per annonse på samme tid som de introdusere flere annonsemoduler til «Timeline» formatet.

- Det har vokst antall annonser per side, noen ganger opp til syv, hvor du naturlig ville forvente å faktisk deflatere prisene, sa han.

TBG forskning avslørte også hvilke bedrifter som var mest forberedt på annonsering på Facebook. Finansnæringen var den største kjøperen i form av pris per klikk, og kjøper tre og en halv ganger mer en gjennomsnittet av selskaper i mat og drikke næringen. Forhandlere var mest effektive på å vinne mest klikk på det sosiale nettverket. De står for nesten en fjerdedel av alle sidevisninger via nettsiden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere