NA24.no

Feilslått av Aftenposten

Sist oppdatert:
Aftenpostens papirsatsing på Oslos bydeler er utelukkende likegyldig.

(NA24-KOMMENTAR): Onsdag dumpet den tredje utgaven av Aftenpostens bydelsbilag av Aften ned i min postkasse. Redaksjonelt var den hakket bedre enn de to forrige, men jeg sliter fortsatt som leser å finne entusiasme for Schibsteds satsing på å dekke de «viktige sakene der hvor du bor», slik det heter i egenreklamen.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

For det som står å lese mellom alle annonsene, er det samme som gratisaviser av alle typer allerede inneholder: Sinte naboer som protesterer mot nye trikkeholdeplasser, altfor høye hus i nabolaget og fraværet av bydelspolitikernes omsorg for dem som bruker rullator. Samt noen billedlagte reportasjer om jenter som liker dans. Og noen gutter som får ballen i mål. Og visse lokale bildekunstnernes gyldne mulighet til å fortelle om sin neste utstilling.

Fra før
Fordomsfullt? Kanskje. Men Aftenutgavens ukentlige bilag bidrar overhodet ikke ut over det eksisterende lokalaviser, i hvilken fasong de enn framstår og hva de enn heter. Vi har dette inne fra før.

Nå heter riktig nok min bydel Ullern og er åndelig sett et tilbakestående område. For her handler det utelukkende om penger, ser det ut til. Og villaeierne er mer enn noen andre i vårt lille verdenshjørne opptatt av forhold som truer epletrærne deres. Er det ikke iberiasneglen, så kan det like godt være at den nye trikkeholdeplassen havner for nærme stuevinduet.

Og siden jeg etter eget valg ikke er i besittelse av en SUV, kan jeg heller ikke ratte rundt i byen og rappe andre bydelsutgaver fra postkassene, så jeg vet ikke om det drives mer potent journalistikk i Gamlebyen eller på Sinsen. Forhåpentlig har i hvert fall folk flest mer interessante spørsmål å være opptatt av der enn at det felles for mange trær i strøket. Så jeg mener på ingen måte å rakke ned på lokaljournalistikken. Den skriver om det folk bryr seg om der de bor. Og skaffer inndekning for redaksjonelle utgifter via annonser.

Hvilken strategi?
Jeg lurer mer på Aftenpostens strategi i sakens anledning. Aftens bydelsutgaver har riktig nok en mer smakfull layout enn det meste andre vi bruker til opptenning i peisen. Og de har mer enn godt betalte deskjournalister som anretter varene på en smakfull måte – og får det til å se ut som den apetittvekkende featurejournalistikken du finner i påkostete magasiner. Men lokalt er nå en gang lokalt, som de sier på indre østland. Hvor de fortsatt av og til har tid til å lese hva naboen er opptatt av.

Aftens bydelssatsing ser tilsynelatende entusiastisk ut. Og annonseporteføljen virker enn så lenge å være brukbar. Det er altså muskler Schibsted skal bruke for å markere seg i posisjonen mot alle de Edda-eide lokalavisene i Oslo. Det er også lett å forstå at Aftenposten måtte gjøre noe med sin kveldsutgave.

Spørsmålet er likevel: Hvorfor satser de ikke heller på en aggressiv og hardtslående nyhetsjournalistikk i sin nyvunne omsorg for Oslos bydeler? Det må da fortsatt være nok å ta fatt i?

Hvem som åpner ny kjøkkenbutikk på Skøyen, skal jeg da alltids klare å få med meg. Jeg trenger ikke Aftenpostens bydelsutgave til det.

Av Dag Solberg, som er frilansjournalist og spaltist for NA24. Og her kan du lese flere kommentarer på NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere