NA24.no

Finans redder Budstikka

Stig Seljeseth og Andreas Gjølme
Stig Seljeseth og Andreas Gjølme
Sist oppdatert:
Asker og Bærums Budstikke styrket resultatet etter skatt med 9,7 millioner.

Resultatet etter skatt etter annet tertial i år beløp seg til 16,4 millioner kroner, en styrkelse på 9,7 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsresultatet er imidlertid svekket med 9,5 millioner kroner i samme periode. Det er finansinntektene som drar opp resultatet for mediehuset. Etter annet tertial i fjor kunne Budstikka bokføre 1,6 millioner kroner i minus. I år står det pluss 13,5 millioner på samme post.

Budstikka melder at kostnadskuttene begynner å gi effekt. Etter andre tertial er kostnadene dratt ned med 8,2 millioner kroner. Av en omsetning på 111 millioner kroner satt Budstikka igjen med et driftsoverskudd på 4,2 millioner kroner. Tilsvarende tall i samme periode i fjor var en omsetning på 129 millioner kroner og et driftsresultat på 13,7 millioner kroner.

Reklameinntektene viser en nedgang på 21,5 prosent, mens opplagsinntektene har holdt seg stabilt, melder Asker og Bærums Budstikke i en pressemelding.

– Vi har, som mange andre aktører i mediebransjen, opplevd et kraftig fall i inntektene våre i år. Takket være omfattende kostnadsbesparelser klarer vi nå per annet kvartal å levere et positivt driftsresultat. Selv om vi forventer at den negative utviklingen i reklamemarkedet skal avta i styrke mot slutten av året, må vi fortsette å jobbe med effektiviseringstiltak for å komme opp på en akseptabel driftsmargin, sier konstituert administrerende direktør Terje Tandberg i Budstikka.

Lesertallet for papiravisen holder seg stabilt, mens antallet brukere og sidevisninger på nett er økende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere