NA24.no

Flyselskap til topps

Bakre rad fra venstre:Felipe Hefler, Mediafront,Alexandra Thorvall, Mediafront,Camilla von Borcke, McCann,Marius Zachariasen, McCann,Foran fra venstre:,Kevin Murphy, Mediafront,Torstein Greni, McCann,Silje Gabrielsen, Mediafront,Stein Simonsen, McCann,Sanjin Filipovic, Mediafront
Bakre rad fra venstre:Felipe Hefler, Mediafront,Alexandra Thorvall, Mediafront,Camilla von Borcke, McCann,Marius Zachariasen, McCann,Foran fra venstre:,Kevin Murphy, Mediafront,Torstein Greni, McCann,Silje Gabrielsen, Mediafront,Stein Simonsen, McCann,Sanjin Filipovic, Mediafront Foto: Mediafront/McCann/INNMA
McCann og MediaFront til topps i sølvtaggen for Desember.

Juryen lot seg begeistre av en enkel, men imponerende effektiv jobb i desember. Siste vinner av Sølvtaggen for 2011 ble «Hvor fort skriver du wf.no » fra MediaFront/McCann/SDG for Widerøes Flyselskap. MediaFront/McCann/SDG tok også 2. plassen denne måndeden, for jobben Youlekalender for NetCom, og Stein Simonsen og Torstein Greni i McCann er strålende fornøyd med å ha innkassert bade 1. og 2. plassen!

1. plass: Til MediaFront/McCann/SDG for jobben «Hvor fort skriver du wf.no" for Widerøes Flyselskap
Vinnerbidraget er et veldig fokusert og enkelt konsept, som søker å demonstrere at det er "kort vei til booking" med det nye domenenavnet til Widerøe Flyselskap, wf.no. For å vise dette inviterte Widerøe publikum til å skrive inn webadressen så fort de bare kunne, direkte i bannere og på en enkel kampanjeside. Alle som greide tidskravet på 0,7 sekunder kvalifiserte til å bli med i daglig trekning av billett til én av Widerøes over 40 destinasjoner i Norge.

Markedssjef Siw Børli kommenterer, - Widerøe er strålende fornøyd med månedens sølvtagg. Det er en fin anerkjennelse for vår kampanje som understreker at det er kort vei inn til wf.no og bestilling av flybilletter til hele verden.

Juryen er begeistret for enkelheten i konseptet, det føles rett og slett "deilig" med et så rent, relevant og engasjerende uttak. Stikkord rundt jurybordet var "spot on", "forfriskende enkelt" "tydelig" og "effektivt". "Skal du først lære opp folk til å ta i bruk en ny adresse og promotere booking online er dette rett og slett en god måte å gjøre det på. Det er enkelt å prøve, ingen forstyrrende elementer eller budskap og helt i midten står den nye webadressen og Widerøes løfte; Kort vei til langt vekk", oppsummerer juryleder Christian Westerberg Thoresen.

- Morsom nyhet om en morsom jobb for en morsom kunde. Vi håper bare de som i kampanjeperioden rapporterte om at aktiviteten var sterkt avhengighetsskapende, nå har greid å slutte, er teamet som star bak månedens Sølvtagg kommentar. Kampanjen har også oppnådd gode resultater med over 70 000 unike brukere som gjennomførte "testen", så alt i alt er kampanjen et forbilledlig eksempel på at bannerannonser i høyeste grad fortsatt kan være effektivt og treffsikkert.

2. plass: Youlekalender for NetCom fra MediaFront/McCann/SDG
NetCom ønsket å kommunisere at "de gjør det lett å holde nær kontakt med dem man er glad i" i forbindelse med høytiden. For å bevise dette ble det bygget en ny tjeneste og en kampanje rundt denne. Youlekalenderen til NetCom bygger på en fin og hyggelig idé: Publikum kan fylle en kalender med bilder fra sin telefon, pc eller nettbrett og så sette disse opp slik at det ble sendt hyggelige "postkort" til venner og kjente med bilde og tekst på de dagene som man på forhånd valgte ut. Dermed blir NetCom en fasilitator for hyggelige små, gratis meldinger gjennom hele desember, med andre ord et klassisk "Random Acts of Kindness" initiativ. Juryen bemerker at med godt håndverk og en god idé som går rett på kjernen til NetCom´s produkt er dette en sympatisk kampanje som er veldig lett å like. "Flere jurymedlemmer bemerket at det var fint at man ikke kunne vinne noe, og at motivasjonen for å engasjere seg heller ligger i det at man kan glede andre. Ikke uten grunn er nettopp denne form for markedsføring omtalt av blant annet Trendwatching som en av de mest tydelige "megatrendene" for året som gikk, og vi liker utviklingen godt", sier Christian Westeberg Thoresen.

3 plass: Denne måneden er det to jobber som kaprer tredjeplassen med lik poengsum. Delt tredjeplass går til "Litago Ku-Tur" og "Inkluderende Arbeidsliv"
Litago Ku-Tur fra Los&Co og Good Morning er en videreføring av Litago´s tradisjon for på involvere målgruppen i å lage nye smaker. Denne gangen har byrået valgt å inviterte sine "venner" til å bli med Litago-kuer på en reise i den fysiske verden. Kampanjen baserer seg på (veldig fine og gjennomførte)fysiske Litago-kuer med fem ulike smaker som skulle gjemmes og finnes av fans over hele landet. Det ble laget en egen mobilapplikasjon som man blant annet kunne bruke for å finne og "lokke på" kuer. Kuene fikk poeng ved å reise lengst mulig geografisk og ved å ta forskjellige merker, blant annet for å bli funnet og gjemt av flest "gjetere”. Den kua som oppnådde flest poeng avgjorde Litagos nye smak, og de som var med på kuens reise får sitt profilbilde trykket på Litago-pakningen når den lanseres i butikk.

Juryen liker håndverket veldig godt, og trekker også frem den fine synergien i grensensnittet mellom fysisk og digitalt. Kampanjen er rett på produkt, og juryen liker godt at Litago stadig fornyer seg og gjør ulike typer aktiviteter som dette. Det har etterhvert begynt å bli en veldig fin helhet i konseptene, og teknisk er det som vanlig godt gjennomført. "Såkalt "Geocaching"(eller "utendørs skattejakt om man vil), blir stadig mer populært, og det er et morsomt og ikke så ofte brukt grep her på berget. Alt i alt en smart og fin kampanje som ligger tett opp til produktet og antakelig har skapt mye fin PR og oppmerksomhet hos Litago´s "venner", oppsummerer Westerberg Thoresen

Inkluderende Arbeidsliv av Hyper for partene i IA(NHO, LO ++) får altså også tredjeplass
Kampanjen skal øke bevissthet og kunnskap om hva Inkluderende Arbeidsliv er og hvorfor det er viktig. Med en omfattende og svært godt produsert nettløsning med tilhørende interaktive filmer tar løsningen publikum gjennom forskjellige scenario hvor de blant annet selv må ta de riktige valgene for å komme videre. Hygieneinnhold som diverse info og artikler er i tillegg godt ivaretatt på nettstedet. Mange fine elementer som sms integrasjon, muligheter for gjennomfør i grupper og gode og pedagogiske historier løfter løsningen godt over hva man kan forvente av denne type "e-læring". Ekstra pluss fra juryen for en imponerende logistikk og utrulling, blant annet med filmatiske "trailere" og interaktivt lanseringsevent på collosseum Kino. I tillegg har Hyper maktet å beholde en gjennomført manér gjennom hele løpet, som ofte tyder på tydelig og god art direction og regi. "Oppsummert er dette en gjennomført, effektiv og langsiktig løsning som juryen tror oppdragsgiver og publikum vil få god nytte av, også over tid", sier juryleder.

5. plass: "Nettsted for Aksel Lund Svindal" fra Try/Apt

Nettstedet er en Wordpress-drevet løsning som fungerer som en slags blogg og et samlingssted for Aksel Lund Svindals aktivieteter på sosiale medier og kommende renn med mere. Gode bilder og stramt, nordisk design preger løsningen. Gode, korte tekster og passe menger innhold som speiler personligheten til Svindal på en god måte er også noe juryen trekker frem som positivt.

Teamet bak månedens vinner bestod av: McCann: Torstein Greni, Stein Simonsen, Marius Zachariasen, Camilla von Borcke, Rune Tyvold

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere