NA24.no

Folk finner jobben på Facebook

Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California.
Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Sist oppdatert:
Stor økning i bruken av sosiale medier i forbindelse med karriere.

Konsulentselskapet Universum presenterer i dag sine funn blant norske studenter om bruken av sosiale medier. I studentundersøkelsen for 2011 som ble gjennomført av Universum blant over 6000 studenter svarer omtrent halvparten at de bruker sosiale medier i sin kommunikasjon med bedrifter. I den samme undersøkelsen fra i fjor var det kun 4 % av studentene som nevnte sosiale medier som kommunikasjonskanal.

En fersk oppfølgingsundersøkelse foretatt blant et tilfeldig utvalgt av årets respondenter, viser at Facebook er den mest brukte kanalen. Hele 96 % av respondentene er medlem på Facebook, og 40 % indikerer at de har brukt det for å søke om mer informasjon om en potensiell arbeidsgiver.

LinkedIn også populært
LinkedIn også populært blant studenter på jobbjakt. Hele 78 % bruker det i profesjonell sammenheng. Tilsvarende andel svarer også at de har brukt LinkedIn for å lete etter informasjon om arbeidsgivere.

- Sosiale medier kan være med på å knytte næringslivet og studenter nærmere, og gjøre terskelen for kontakt lavere, sier Jannicke Klock fra Universum i meldingen.

Spennende utvikling
Dette blir støttet av student Henny C.K. Wang som er markedsansvarlig i Næringslivsutvalget ved Handelshøyskolen BI som mener følgende:

- En spennende utvikling i sosiale medier som jeg har lagt merke til når jeg administrerer «Næringslivsutvalget BI» på facebook og i andre sosiale medier som twitter, er dialogen som foregår. Når jeg er inne og oppretter bedriftspresentasjons-eventer eller lignede hender det at studenter, bedrifter eller bedriftsrepresentanter er inne og “liker” eller kommenterer aktivitetene, noe vi syns er veldig hyggelig. Jeg tror en sånn type kommunikasjon kan bidra til å gjøre avstanden mellom bedrifter og studenter kortere og at studentene lærer mer om bedriftene når de er tilstede på en plattform studentene allerede bruker mye.

Blant studentene er informasjon om hvordan det er å arbeide i bedriften, ledige stillinger og invitasjon til eventer de hyppigste årsakene til søk i sosiale medier i forbindelse med karriere. Studentene som har besvart undersøkelsen advarer også bedriftene mot «å være der kun for å være der», man må ha en hensikt med sine sosiale medier aktiviteter, understreker Jannicke Klock fra Universum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere