*Nettavisen* Økonomi.

Folket tar over

Publikum er i ferd med å ta over mediejournalistikken.

21.01.09 08:59

(NA24-KOMMENTAR): Overalt i det nye offentlige rom diskuteres medienes dekning av både den ene og den andre saken. Der mediene selv er havnet mer og mer på defensiven i forhold til å sette søkelys på sin egen familie, er forbrukerne av mediene på offensiven. Antakelig er det en sunn utvikling. Bare så synd at avisene selv ser ut til å ha gitt opp.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

For å ta noen enkle eksempler: Dagbladet burde i forhold til sin historiske tradisjon hatt all verdens muligheter til å drive kritisk mediejournalistikk. Men gjør det ikke. Avisa har til og med lagt ned sine egne sider for medier og driver stort sett i notisform og sakser fra andre kilder om utviklingen innen mediene. Selvsagt et uttrykk for at avisa i seg selv er på defensiven, men likevel en unnlatelsessynd i forhold til et område innen journalistikken som interesserer stadig flere blant det lesende publikum.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (NA24)

Follow the money
Aftenposten følger en pengestrøm i ny og ne, men synes mest å være opptatt av å få etablert Schibstedkonsernets ønske om å etablere Media Norge, slik at maktkonsentrasjonen blant aviseierne fortsatt kan konsolideres. Det hederlige unntaket skjer på debattplass, hvor Aftenposten slipper til publikum for å utøve mediekritikk. Avisa slipper til folk flest hver eneste søndag og svarer etter beste evne på den kritikken som kommer.

Norges største avis, Verdens Gang, er mest opptatt av tv-ratinger og ellers de forskjellige klovner og aktører som befinner seg i medielandskapet. Kynisk vurdert er det sikkert i overensstemmelse med avisas tradisjon og ståsted, men særlig god journalistikk er det likevel ikke.

Potensen ble borte
Det mest bemerkelsesverdige er likevel den forandring som har skjedd i Dagens Næringsliv, tidligere Norges Handels og Sjøfartstidende. Der i gården ble det bygget opp en potent mediejournalistikk over få år, og de fleste av oss var forbauset over at det kunne skje i en nisjeavis. Bjørgulv Braanen, som i dag er redaktør i Klassekampen, bygde opp «Etter Børs» i DN til å bli norsk presses beste sted for mediejournalistikk. Han satte søkelys på alle mulige forhold som fant sted i mediene, ikke minst på de områder hvor det virkelig var interessant å følge med; maktkonsentrasjoner, fravær av god journalistikk og alminnelig tilbakegang for muligheten til å ytre det frie ord.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

I dag skriver DN mest om kunstsalg, opphausset reklamevirksomhet og mer eller mindre vellykket design. Muligens for å tilpasse seg stadig mer pengesterke og mindre nysgjerrige lesere. I nedgangstider blir journalister i enda større grad enn ellers opptatt av å beskytte seg selv. Og ikke minst sine eiere. I så måte er forfallet i mediejournalistikken i Dagens Næringsliv ett av de beste eksemplene. Opplaget øker, men annonsene forsvinner. Journalister flest havner på defensiven i forhold til markedet. Samtidig som vi blir stadig mer selvopptatt.

At publikum er stadig mer på offensiven i forhold til å kritisere mediene er flott. Men det ville heller ikke gjort noe om journalistene var like engasjert.

Dag Solberg er frilansjournalist og spaltist iNA24.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.