NA24.no

Folket tar over

Sist oppdatert:
Publikum er i ferd med å ta over mediejournalistikken.

(NA24-KOMMENTAR): Overalt i det nye offentlige rom diskuteres medienes dekning av både den ene og den andre saken. Der mediene selv er havnet mer og mer på defensiven i forhold til å sette søkelys på sin egen familie, er forbrukerne av mediene på offensiven. Antakelig er det en sunn utvikling. Bare så synd at avisene selv ser ut til å ha gitt opp.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

For å ta noen enkle eksempler: Dagbladet burde i forhold til sin historiske tradisjon hatt all verdens muligheter til å drive kritisk mediejournalistikk. Men gjør det ikke. Avisa har til og med lagt ned sine egne sider for medier og driver stort sett i notisform og sakser fra andre kilder om utviklingen innen mediene. Selvsagt et uttrykk for at avisa i seg selv er på defensiven, men likevel en unnlatelsessynd i forhold til et område innen journalistikken som interesserer stadig flere blant det lesende publikum.

Follow the money
Aftenposten følger en pengestrøm i ny og ne, men synes mest å være opptatt av å få etablert Schibstedkonsernets ønske om å etablere Media Norge, slik at maktkonsentrasjonen blant aviseierne fortsatt kan konsolideres. Det hederlige unntaket skjer på debattplass, hvor Aftenposten slipper til publikum for å utøve mediekritikk. Avisa slipper til folk flest hver eneste søndag og svarer etter beste evne på den kritikken som kommer.

Norges største avis, Verdens Gang, er mest opptatt av tv-ratinger og ellers de forskjellige klovner og aktører som befinner seg i medielandskapet. Kynisk vurdert er det sikkert i overensstemmelse med avisas tradisjon og ståsted, men særlig god journalistikk er det likevel ikke.

Potensen ble borte
Det mest bemerkelsesverdige er likevel den forandring som har skjedd i Dagens Næringsliv, tidligere Norges Handels og Sjøfartstidende. Der i gården ble det bygget opp en potent mediejournalistikk over få år, og de fleste av oss var forbauset over at det kunne skje i en nisjeavis. Bjørgulv Braanen, som i dag er redaktør i Klassekampen, bygde opp «Etter Børs» i DN til å bli norsk presses beste sted for mediejournalistikk. Han satte søkelys på alle mulige forhold som fant sted i mediene, ikke minst på de områder hvor det virkelig var interessant å følge med; maktkonsentrasjoner, fravær av god journalistikk og alminnelig tilbakegang for muligheten til å ytre det frie ord.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

I dag skriver DN mest om kunstsalg, opphausset reklamevirksomhet og mer eller mindre vellykket design. Muligens for å tilpasse seg stadig mer pengesterke og mindre nysgjerrige lesere. I nedgangstider blir journalister i enda større grad enn ellers opptatt av å beskytte seg selv. Og ikke minst sine eiere. I så måte er forfallet i mediejournalistikken i Dagens Næringsliv ett av de beste eksemplene. Opplaget øker, men annonsene forsvinner. Journalister flest havner på defensiven i forhold til markedet. Samtidig som vi blir stadig mer selvopptatt.

At publikum er stadig mer på offensiven i forhold til å kritisere mediene er flott. Men det ville heller ikke gjort noe om journalistene var like engasjert.

Dag Solberg er frilansjournalist og spaltist iNA24.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere