*Nettavisen* Økonomi.

Forventer prisreduksjon

Mediebyråene forventer priskutt fra løssalgsavisene.

Løssalgsavisene fortsetter å falle og mediebyråene forventer at annonseprisene blir satt tilsvarende ned.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Styreleder Arne Inge Christophersen i Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO, sier til NA24 Propaganda at bunnen foreløpig ikke er nådd.

Bunnen ikke nådd
De synkende lesertallene gjør at det ifølge Christophersen er en forventning om prisreduksjoner.

- Det er klart det er det. Etter å ha sett dagens tall er det bare å slutte seg til konklusjonen om at bunnen ikke er nådd for løssalgsavisene. Vi forventer at det blir en reduksjon i annonseprisen, men det vil alltid være en forskjell mellom brutto- og nettopriser. VG og Dagbladet vil få den prisen den enkelte annonsør mener annonseplassen er verdt, sier Christophersen.


Kjøper nett og papir separat
Han mener de to avisene vil måtte kjempe en tøffere kamp om å få sin del av annonsekronene.

- Det er klart lavere lesertall gir et dårligere utgangspunkt. Samtidig skal man huske på at de forskjellige kanalene har forskjellige egenskaper og at det for mange annonsører er gode grunner til å velge å være i nettopp disse avisene. VG har en stund forsøkt seg med argumentasjonen med at de samlet med nett og papir har høyere lesertall enn noensinne. Den argumentasjonen er det ikke mange annonsører som har hoppet på. Dette er kanaler som i stor grad fremdeles kjøpes separat, sier Christophersen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.