*Nettavisen* Økonomi.

Fra nyhetsanker til toppsjef

Foto: TV2

Thomas Henschien blir toppsjef i selskapet APPY

Tidligere TV2-nyhetsanker Thomas Henschien (42) blir toppsjef i selskapet APPY (tidligere ComCom), som utvikler systemer for annonsering og kommunikasjon for alle typer mobiltelefoner.

APPY er eid av investorer som Herman Friele, Espen Galtung Døsvig og tidligere Chess-gründer Svein Johnsen. Henschien overtar stillingen etter Svein Johnsen som fortsetter som styreformann i selskapet.

- Henschien har i løpet av kort tid tilført APPY verdifull kompetanse med sin bakgrunn fra mediebransjen og i tillegg også bidratt til å sette enda mer fokus på posisjonering både nasjonalt og internasjonalt, sier Johnsen i en melding. Henschien var også sentral i oppbyggingen av TV2 Nyhetskanalen, og ledet kanalen frem til 2010. Han ser et enormt potensiale i mobile enheter fremover:

- Gjennom mange år har det vært drevet teknologiutvikling for å gjøre mobiltelefonen til den viktigste kanalen for informasjon og reklame. Vi ligger langt fremme i utviklingen på verdensbasis, og APPY er inne i en fase hvor vi beveger over fra utvikling til salgs- og markedsføring av teknologien, sier han. Selskapet ble etablert i 2006, og har samlet sett brukt rundt 60 millioner kroner på teknologiutvikling, sier han i meldingen.

- Vår rolle er å tilrettelegge for at operatørselskaper, bedrifter og spesielt mediebransjen over hele verden skal kunne kommersialisere innholdet sitt på mobil. Dette er mer aktuelt nå enn noensinne, fordi den tradisjonelle nettsurfingen er i ferd med å gå fra PC til mobile enheter som smart-telefoner og tablets, sier Henschien i meldingen.

De største mobiloperatørene i Thailand besluttet i fjor å bruke løsningene til APPY, det samme har Telenor i Pakistan gjort i samarbeid med mobilgiganten Nokia. Flere store internasjonale medieselskaper og operatørselskaper har meldt sin interesse for Appys løsninger.

- Markedet for skjermbaserte innholdstjenester åpner seg mer fra måned til måned. Samtidig må vi erkjenne at det har tatt lengre tid enn vi trodde. Teknologien har vært tilgjengelig en stund, mens det er først nå markedet og forbrukere i stor skala tar i bruk de nye løsningene, sier Henschien i meldingen.

Annonsebilag