NA24.no

Freia vekker oppmerksomhet

Mediebyrået Starcom håper på pris i London i kveld.

Det er første gang Starcom deltar i M&M Awards som går av stabelen i London i kveld. Over 1100 mennesker samler seg hvert år for å feire de beste arbeidene innen europeisk mediekommunikasjon.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

Feiringen ligner på mange måter Gullblyanten her hjemme i Norge. Opprinnelig er det en konkurranse for reklamebyråene, men det er også åpent for at mediebyråer og andre kan være med å sende inn sine kampanjer.

– Det er morsomt at et lite byrå i Norge er med å konkurrere på det europeiske markedet, sier kundeansvarlig Catharine Mitlid i Starcom Norge.

Dette er første gang Starcom sender inn bidrag til den prestisjetunge konkurransen. I forrige uke fikk de beskjed om at de er shortlistet og dermed kommet med i finalen.

Starcom har bidratt til en ny strategisk kommunikasjonsplattform for Freias tradisjonsrike bake- og dessertprodukter som bygger på en digital kokebok, og ulike online- og offline markedsføringskanaler for å få målgruppen til å ta den i bruk. Bakeskolen er det seneste elementet i denne strategien, og er det Starcom nå er nominert i M&M Awards for.

Tøff konkurranse
Starcom er nominert i kategorien best use of branded content og konkurrerer med andre mediekampanjer blant annet for Canon, Philips barberhøvel og franske McDonalds.

– Det er et jævlig godt case, men om det vinner fram er usikkert, sier daglig leder Leif Fredsted.

Siden det er første gangen selskapet har sent inn bidrag er de usikre på hva juryen legger vekt på i sin vurdering av bidragene.

– For å si det slik så er dette ett av 150 kampanjer som Starcom international kjører hvert år. Det har vakt internasjonal oppmerksomhet, så vi håper på det beste, sier Fredsted.

Stor suksess
Kampanjen ble kjørt første gang julen 2006. Den gang hadde Freia en markedsandel på 60 prosent av dessertmarkedet. Etter julekampanjen økte Freias markedsandel til 65 prosent, og er nå oppe i 67 prosent.
– Det er spennende fordi det er Freia som er et så tradisjonelt merke. På et så snevert marked er økningen svært bra, sier Mitlid.

Hun forteller at det som har vært viktigst i arbeidet med kampanjen var å få publikum involvert og stimulere til økt bruk. Som mediebyrå har Starcom vært veldig delaktiv i hele prosessen. Det handler ikke bare om å plassere bannere, men hvilke elementer som må til for å skape involvering, forteller Mitlid.

– Det er spennende med europeisk anerkjennelse på et slikt vanskelig område. Det er vanskelig å skape interesse for mat på nettet, for det er ikke der det tradisjonelt handles mat. I Norge er alle på nett, derfor har dette fungert veldig bra.

Selve finaleplassen kom veldig overraskende på Starcom, noe som gjorde at de ikke fikk tid til annet en ett word dokument og en PDF-fil for å presentere kampanjen.

– Vi er veldig glade bare for å komme til finalen. Vi visste ikke at vi var nominert før nå nettopp. De store byråene i utlandet har en veldig stor presentasjon, så vi kunne nok gjort noe mer ut av det, men det spiller ingen rolle nå, sier Mitlid.

Mediebyråets kompetanseområder spenner fra strategisk rådgiving innen kommunikasjonsarkitektur og medie- og kommunikasjon, til måling av medier, digitale kommunikasjonsplattformer, events og massemedier.

Starcom Oslo teller 34 medarbeidere og har to av Norges fem største annonsører på kundelisten. Byrået har vært det raskest voksende i markedet siden oppstarten i 2003. Starcoms nordiske nettverk har en samlet omsetning på mer enn to milliarder kroner, fordelt på fem kontorer. Internasjonalt er Starcom et av verdens ledende mediebyrånettverk, eiet av Publicis Groupe

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere