NA24.no

Første plass til SMFB og IKEA

1. plass: SMFB og IKEA - The Home Showroom
1. plass: SMFB og IKEA - The Home Showroom Foto: SMFB/IKEA
Sølvtaggen for oktober.

Denne måneden lot juryen seg begeistre av en god, gammeldags og enkel idé, og det var ”The Home Showroom” for IKEA fra SMFB som stakk av med seieren etter en jevn konkurranse, og vinner Sølvtaggen for oktober måned.

IKEA ønsket å sette fokus på sine produkter i et utradisjonelt «showroom», og spesifikt sofautvalget. Kampanjen baserer seg på samarbeid med boligselgere over hele landet, hvor IKEA fikk plassere den nye sofaen inn i objekter som skulle legges ut for salg. Sofaen ble fremstilt som det viktigste argumentet for å kjøpe boligene og nøye beskrevet i Finn.no annonser, samt flere andre flater.

- Juryen synes ideen er enkel, morsom og fin. Og svært relevant. Gjennom god innsikt, svært godt tekstarbeid, gode plasseringer og gjennomført og akkurat passe «hemmelig» avsender i startfasen fremstår dette for juryen som en klassisk og god løsning for IKEA. Man ler litt av konseptet, og det er gjort på folkelig måte. Oppsummert ikke en klassisk Sølvtaggen-vinner, men en klassisk idé som juryen lot seg sjarmere av, uttaler Juryleder for Sølvtaggen, Christian Westerberg Thoresen i en melding.

Første seieren for IKEA
- Det var veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen, ikke minst fordi det var noe av det første vi gjorde for IKEA. Grunnideen med å bruke folk sine boligannonser som showroom var ganske enkel, men også helt upløydmark som krevde en god del arbeid før vi kunne slå fast at kampanjen lot seg realisere. Nå ser vi oss godt

fornøyde med både gjennomføring og resultater, kommenterer Hans Magne Ekre fra SMFB i meldingen.

Delt 2.plass til Litago og Rimi
I denne runden av Sølvtaggen var det 2 arbeider som juryen ikke klarte å skille, og 4 poeng hver går til Litago Ku-rodeo for Tine fra Los&Co og applikasjonen Rimi Pluss for Rimi av MediaFront/McCann/SDG.

Litago Ku-rodeo
Kampanjen startet på nett med et mulitplayer-spill der du enten styrte Litago-kua og kastet av andre, eller satt på Litagos rygg og klamret deg fast. For å enklere vinne rodeo-runder kunne man for eksempel få ta i bruk «skitne triks» som «Usynlighetspulver», «ertesuppe(prompeeffekt) «og «sakte film».

I tillegg var det en online aktivitet hvor man selv kunne styre en fysisk «rodeo-ku» ved hjelp av en applikasjon og få kompisen din til å falle av.

Juryen er svært imponert over kampanjen. Spesielt online-delen er veldig godt gjennomført, både teknisk og designmessig, men også i forhold til brukeropplevelse og spillbarhet. «Kua er endelig tilbake i fokus, der den burde være», var en av de spontane reaksjonene fra juryen. Litago har en stor og engasjert fanbase, og resultatene er også denne gangen svært gode. Oppsummert er det rett og slett bare å ta av seg Cowboyhatten, oppsummerer juryleder Christian Westerberg Thoresen.

Rimi Pluss
Rimi Pluss er en applikasjon som tilbyr oppskrifter og mulighet for deling av handlelister. Det unike med applikasjonen er at varene i handlelisten sorteres automatisk etter hvordan de er plassert i butikken, slik at den som handler får med seg det som skal kjøpes inn på kortest mulig tid. Kommentarene fra juryen var blant annet: «Genialt, rart at ingen har gjort dette før» og «digger at Rimi leverer på sitt løfte».

Juryen trekker fram at applikasjonen, nettsiden og ikke minst den omfattende omorganiseringen av butikkene er et imponerende stykke koordinert arbeid, og ikke minst et veldig, veldig smart grep.

- Her bygger Rimi bevis for sitt løfte på en forbilledlig måte, og tar eierskap på en unik egenskap, som helt naturlig passer sammen med løftet om «raskt og billig», kommenterer juryleder Westerberg Thoresen.

Fjerdeplassen går til «impossiball» for DnBNOR fra Try/Apt.
Løsningen består blant annet av et stort, fysisk tilfeldighetsspill, som var nærmest umulig å vinne noe på. Man kunne spille via mobilen eller nettet, hvor det var live streaming video av spillemaskinen. Når man (nesten garantert) taper sendes en SMS til din telefon om at du bør huske å spare og at DnBNOR kan hjelpe med dette. I tillegg ble det benyttet «smarte» bannere som først oppfordret til å spille, og så via IP-tracking viste personaliserte bannere til de som hadde spilt (og tapt) der banken ba om å få ringe dem med sparetilbud. Enkelt,veldig gjennomført og ikke minst deilig med fysiske installasjoner av slik kvalitet, oppsummerer juryen.

Femteplassen går til Statoils Digitale Kjørebok fra MediaFront/McCann/SDG

Dette er en komplett og gjennomført applikasjon rettet primært mot yrkessjåfører og andre som stadig fyller ut kjøregodtgjørelser, med hovedvekt på funksjonalitet som gjør at man trykker «start» når man reiser og «stopp» når man kommer frem, og så tar appen seg av det meste i forhold til å fylle ut info om turen og sender deg dette på excel format. I tillegg er det så klart lagt inn EU-kontroll info, Statoil stasjoner, lojalitetsaktiviteter og tilbud.

Juryen konkluderer: - Smart, enkelt og fin gjennomført, rett og slett et klokt og godt initiativ fra Statoil.

Poengoversikt, oktober måned 2011
1. plass: SMFB og IKEA - The Home Showroom

2. plass: Los&co, Good Morning og TINE – Litago Ku-rodeo

2. plass: MediaFront/McCann/SDG og Rimi – Rimi Pluss

4. plass: Try/Apt og DnbNor - Impossiball

5. plass: MediaFront/McCann/SDG og Statoil – Digital Kjørebok

Teamet bak The Home Showroom bestod av:

Kreativt team: Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe

Designer: Nicklas Hellborg

Web-designer: Suzie Webb

Prosjektleder: Jannicke Platou

Konsulent: Kristian Kristiansen

Ansvarlig hos IKEA: Cathrine Boije

Månedens interaktive reklame
Hver måned deler juryen ut Sølvtaggen til det beste interaktive arbeidet. Hele kampanjer eller enkeltarbeider kan sendes inn. De tolv månedsvinnerne nomineres automatisk til Årets Sølvtagg som deles ut på Gulltaggen.

I tillegg gis jurymedlemmene muligheten til å nominere ett arbeid hver ved siste jurymøte før Gulltaggen, slik at opptil 20 arbeid i prinsippet er nominert til Årets Sølvtagg i 2011.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere