NA24.no

Full strid om pr-pris

Sist oppdatert:
Egen hyllest skaper strid internt i bransjen.

- Jeg vil jo ikke fortelle mine konkurrenter om hvordan jeg skal kapre kunder fra dem. Det virker mot sin hensikt, sier direktør for samfunnskontakt i Hafslund og mangeårig informasjonsarbeider, Frode Geitvik, til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det var tidligere i uken at informasjonsrådgiver Jarle Aabø gikk ut og talte mot Gullkorn, Pr-bransjens nye pris.

Les også: - Gullkorn blottlegger kunder

Vil ikke dele
Aabø mener at prisen vil avsløre arbeidet og taktikken som ligger bak oppdraget, og at det er lite hensiktsmessig.

- Sender bransjen inn jobber til åpen klasse, så er det så uskyldige jobber at de ikke fortjener pris, sier Aabø til NA24 Propaganda og får støtte fra Geitvik.

- De gangene jeg har brukt eksterne selskap så ikke det saker jeg ikke vil ha ut. Det har vært så pass spesielt at jeg har måtte hente inn hjelp, og det vil jeg jo ikke dele med andre. Det er klart at generelt arbeid som pr-kampanjer og slikt har jeg ikke problem. Men strategiarbeid vil jeg jo ikke ha ut, forklarer han.

Underlig utspill
Men ikke alle deler Aabøs oppfatning.

Les også: Fem kategorier i Gullkorn

- Jeg reagerte på det og syntes det var et underlig og håpløst utspill fra Aabø. Det finnes jo situasjoner som man der og da ikke kan snakke om, men det er en myte at alt i vår bransje skjer fordekt og i dypeste hemmelighet. Det aller meste er slik man kan snakke om i ettertid og vurdere der og da. Det meste er jo slik, forteller Orklas informasjonsdirektør Ole Kristian Lunde.

Lunde får støtte av mangeårig informasjonsrådgiver Anne Grete Ellingsens. Hun er i dag informasjonsdirektør i Norwegian.

- I utgangspunkt bruker ikke vi så mange PR-byrå i Norwegian. Men det blir vel som i reklamekonkurranser at kunden og byrået kommer til en enighet om hva som skal sendes inn. Og slik vil det jo sikkert være her også. Det handler om et tillitsforhold, sier Ellingsen til NA24 Propaganda.

En god fest
Medierådgiver og mangeårig journalist Lasse Gimnes er ikke så sikker på at prisen vil bringe så mye nytt for faget.

- Det kan være sosialt hensiktsmessig for bransjen, men faglig sett er det klart at de beste arbeidene ikke vil være kandidater fordi det handler om et stykke arbeid som ikke kan identifiseres overfor offentligheten. Slik det ser ut er det en grunn til å ha en real fest, sier Gimnes til NA24 Propaganda og legger til:

- Aabø har en del gode innspill i form at det beste arbeidene verken vil eller bør offentliggjøres for kundenes del.

Det er ikke Lunde i Orkla enig i.

- Selv situasjoner som er fortrolige er det jo kun det til en børsmelding er sendt ut, eller man har gått ut i offentligheten med en sak. Og da er det jo ikke noe problem med å vurdere det kommunikasjonsfaglige der og da, poengterer han.

Lærerikt
Selv om Geitvik ikke vil dele alt av pr-arbeid med andre i bransjen, er det likevel enkelte ting han er villig til å dele.

- Vi har brukt masse ressurser på beredskapsplaner og det er teknisk profesjonelt arbeid. Det har jeg ikke problem med å blotlegge for da kan jeg få tilbakemeldinger, forteller Geitvik.

Det mener Ellingsen også er viktig for prisen.

- Uansett må det være noe kundene og byråene er enig om å sende inn. Det vil kanskje også fremme noe positivt for bransjen i form av å ta lærdom av hva andre i bransjen gjør, sier Ellingsen.

God pr
Lasse Gimnes understreker at prisen er en god måte å få oppmerksomhet for bransjen på, noe Aabøs utspill har ledet opp til.

- Bransjen ønsker mer oppmerksomhet, og det bidrar jo denne debatten til. Sånn sett lykkes de jo. Om det har faglig relevans stiller jeg stort spørsmålstegn til. Jeg tror ikke det blir så mange konkurranser av denne typen, og en kan fort bli én for mye.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere