NA24.no

Går i strupen på Google

Nyhetssøket Sesam Nyheter satser på å være bedre enn Google News.

Sesam Nyheter, som er del av Schibsteds søketjeneste Sesam, ble relansert i nytt format i mai i år, og har store planer om å holde oppe konkurransen mot konkurrenter som Google News og Kvasir.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Ifølge Hanne Norstrøm, markedsdirektør i Schibsted Søk AS, og Therese Ihli Gruehagen, produktansvarlig i Nyhetssøk, er det flere grunner til fornyelsen av nyhetssøket.

Forbedret nyhetssøk
Målet med fornyelsen skal blant annet ha vært å forbedre oversikten på nettstedet, gjøre det enklere for brukere å finne informasjon om nyheter, personer og annet av interesse, i tillegg til å holde brukere kontinuerlig oppdatert med det ferskeste av norske nyhetssaker.

- Den nye nettsiden har nye begreper, langt fyldigere forside og vi har også fått tillatelse til bruk av bilder på sidene, noe vi da er veldig stolt av, sier Norstrøm til NA24 Propaganda.

Ifølge Ihli Gruehagen er fordelene med den nye siden at man finner alt det ferskeste av nyheter, i tillegg til at man slipper å måtte bla seg fra side til side på samme måte som man må med nyhetssøketjenester som Google News.

- Du kan klikke deg nedover på sidene hvis du vil, men dersom du kun ønsker de eldste nyhetene kan du klikke deg inn på de først. Man slipper altså prosessen med å bla seg gjennom alle sidene. En annen fordel er også at søket matches opp mot andre tjenester som norsk Wikipedia og bloggsøk. I tillegg kommer det opp eventuelle bilder, nett-tv-reportasjer og andre ting knyttet opp mot det man søker på, sier hun, og legger til:

- alt er nå koblet sammen, og man søker da i alle de ulike elementene. Det er altså mange fordeler.

Bedre enn Google
Når det gjelder konkurransen med Google News og lignende aktører, mener Norstrøm at Sesam har lansert en tjeneste som er like god som, om ikke bedre, enn Google News.

- Koblingen av ulike typer kilder er bedre hos oss, og vi har mer fokus på differensiering. I tillegg har vi da fått tillatelse til å bruke bilder på siden, blant annet gjennom samarbeid med Scanpix. Google News har på sin side fått mye kritikk for deres bildebruk. Bildene våre har også bildehistorikk, noe som da er en klar fordel. Sesam Nyheter er også mer detaljrikt enn konkurrentene. Vi dekker en større periode, sier Norstrøm.

Idols hovedsponsor
Når det gjelder markedsføringsstrategi og planer fremover skal Sesam blant annet være hovedsponsor for årets utgave av Idol, noe Norstrøm og Ihli Gruehagen håper også vil ha en innvirkning på kjennskapen til Sesam Nyheter.

- Vi kjører to løp når det gjelder markedsføring. Det første er distribusjonsstrategi, altså det å levere gode søk til nettsteder som for eksempel VG og Aftenposten. Det andre er kommunikasjonsstrategi. Vi har fokus på å være nær brukssituasjonen og ønsker at folk skal få økt kjennskap til våre tjenester. Fra høsten av er vi i tillegg altså hovedsponsor for Idol på TV 2, dermed får vi i stor grad synliggjort oss, også for en yngre målgruppe, sier Norstrøm.

Ingen utvidelser
Ifølge Ihli Gruehagen er planen nå å jobbe videre med og forbedre de ulike tjenestene til nettstedet.

- Vi har så langt jobbet med ferdigstilling og videreutvikling av nyhetstjenesten, så nå fremover blir jobben å ”pusse sølvet”, altså å prøve å gjøre ting så bra som mulig. Her er også brukerne svært viktige, og hjelpsomme. De kommer ofte med tips til ting vi bør forbedre eller forandre, sier hun.

Sesam har også lansert en nyhetstjeneste i Sverige, men ifølge Norstrøm er det foreløpig ingen planer om å utvide til andre land.

- Nei, det er ingen planer så langt om en videre utvidelse. I Sverige jobbes det foreløpig med å videreutvikle nettstedet, som nå er litt mindre fyldig enn vårt som følge av en senere oppstart, men bortsett fra det er det ingen planer lansering i andre land.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere