*Nettavisen* Økonomi.

Google har satt ny rekord i Norge

Foto: (SCANPIX)

Har på rekordtid nådd milliarden.

18.01.12 21:32

Googles eventyr i Norge bare fortsetter.

Etter det NA24 erfarer nådde den amerikanske søkergiganten en milliard kroner i omsetning i 2011.

Ikke dårlig for en bedrift med kun noen og tyve ansatte.

Verken administrerende direktør Jan Grønbech eller presseansvarlig Christine Sørensen i Google ønsker å bekrefte tallene.

- Helt prinsipielt kommenterer vi ikke tallene, sier en meget blid Sørensen til NA24.

Driftsmargin 80 prosent

Google etablerte seg i Norge i 2004 og allerede i det første driftsår nådde selskapet en omsetning på 100 millioner kroner. En stund hadde den norske delen av selskapet en driftsmargin på hele 80 prosent.

En av de første ansatte i selskapet var Even Aas-Eng, nå administrerende direktør i Berner New Media.

- Jeg vil anslå at Google i perioden fra 2004 og frem til i dag har økt sin omsetning i Norge fra i underkant av 100 millioner til rundt en milliard kroner, sier Aas-Eng til NA24.

Han trekker frem Google sin automatiserte løsning for kjøp og salg av annonser som en av hovedårsakene til suksessen og har vært den kommersielle ryggraden i mange år.

- Den automatiserte løsningen gjør at de henter mye penger fra små og mellomstore bedrifter. Det har ført til fantastiske driftsmarginer for selskapet siden produktet ble lansert internasjonalt i 2002, sier Aas-Eng.

Facebook kommer

De siste årene har selskapet blitt en viktigere del av verdikjeden også for de store annonsørene.

- Den eksplosive veksten har nok flatet ut og selskapet er i ferd med å få en konkurrent som tar for seg både brukerne og annonsører, nemlig Facebook. De større annonsørene spiller i dag en viktigere del av Googles omsetning enn for kun noen år siden, sier Aas-Eng.

Selv om Google har oppnådd stor suksess i Norge er det verdt å merke seg at deres andel av nettomsetningen er mindre i Norge enn i andre europeiske markeder som England og Tyskland.

- Jeg vil anslå at Google har et sted mellom 30 og 40 prosent av annonseomsetningen på nett i Norge, mens tallet i England for eksempel er rundt 60 prosent. Årsaken til dette er blant annet enn slagkraftig og offensiv norsk mediabransje som i større grad har lykkes i å lage gode produkter både for brukerne og annonsører enn det de tradisjonelle mediene har gjort i andre markeder, sier Aas-Eng.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.