Hagen taper sminkekrigen

Foto: NTB Scanpix/Joakim Løschbrandt

Superinvestor og Orkla-eier Stein Erik Hagen taper kampen om norske kosmetikkunder på nett.

27.02.13 09:32

Stein Erik Hagen må seg grundig slått av supergründeren Einar Øgrei Brandsdal i Kristiansand.

Stigmatisert

Begge nettbutikkene fokuserer på lave kosmetikkpriser og startet omtrent samtidig. I 2012 omsatte Blivakker.no for 119 millioner kroner, og så langt i kosmetikkampen er Hagen sjanseløs mot kristiansanderen. Blush.no omsatte på samme periode for rundt 30 millioner kroner.

- At vi er den største er vi naturligvis glad for, men vi har til tider opplevd at norske importører av de samme merkene har vært ute etter å stigmatisere produktene vi selger. Vi merker imidlertid at tonen er i ferd med å bli litt mer vennligsinnet, og det er kanskje et resultat av at de forstår at vi er kommet for å bli, sier Brandsdal til Nettavisen NA24.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Konkurransen fra Hagen setter jeg pris på. Det betyr at vi hele tiden må være skjerpet. Samtidig tror jeg at både Hagen og vi vil fortsette å ta markedsandeler fra de tradisjonelle aktørene med fysiske butikker, fortsetter han.

Alltid større

Blivakker.no omsatte i 2011 for 79,8 millioner kroner. Hagens kosmetikkselskap hadde til sammenligning en omsetning på 17,2 millioner kroner samme år. Tilsvarende tall for 2010 er henholdsvis 51,1 millioner kroner og 9,2 millioner kroner. Selskapene ble stiftet i 2009. Også da var Brandsdal selskap større.

- Med våre lave priser setter vi press på hele bransjen. Man må ikke glemme at dette er et marked hvor den totale omsetningen er flere milliarder kroner bare i Norge, og selv om vi har et forsprang på Hagen må han ikke undervurderes. Mange ser på ham som en mektig investor, men det han kanskje kan best er priskrig, og det var slik han bygde RIMI til å bli en norsk matvaregigant, fortsetter Brandsdal.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.