Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Har du sett dama før?

Foto: (Skjermdump Facebook)
Sist oppdatert:
Tabloidene erter hverandre på Facebook.

Dagbladet får tyn på nett av VG-journalister for avisens bildebruk. Minst tre forsider av Dagbladet har nemlig vært prydet med samme dame.

En skjermdump av forsidene ble lagt ut av Svein Arne Haavik, sjef for VGs Rampelys-avdeling, på Facebook.

«Først trente hun hele sommer. Så fikk hun vondt i ryggen. Og nå har hun trent seg slank igjen. Hvilken dame, Dagbladet!», skriver Haavik på Facebook

Saken ble raskt spredt rundt på det sosiale nettstedet. Det var ifølge Haavik ikke han som fant ut av bildebruken, det skal ha vært avisens analysesjef Richard Reinsberg.

Tullet med Dagbladet
Delingen på Facebook har ført til at flere mediefolk har sett sitt snitt til å komme med utspill. Noen eksempler er:

«Stakkars Dagbladet, står det så dårlig til at de kun har hatt råd til å ansette en eneste dame til å gjøre hele denne jobben. Puuuh! :)»

- Jeg synes dette var en artig observasjon som det var på sin plass å dele med folket på sosiale medier. Antallet retweets og delinger på Facebook tyder på at publiseringen ble satt pris på. I all uhøytidelighet, sier Svein Arne Haavik til NA24 Propaganda.

John Arne Markussen, ansvarlig redaktør i Dagbladet, sier følgende om delingen av avisens forsider på Facebook.

- Det er vanlig at vi bruker illustrasjonsbilder til treningssaker, og det er ikke uvanlig at disse bildene brukes flere ganger, sier John Arne Markussen til NA24 Propaganda.

Dagbladet slo tilbake
Det tok imidlertid ikke lang tid før Dagbladet kom med et motsvar.

Redaksjonssjef i Dagbladet, Frode Hansen, la nylig ut et bilde på Facebook der han viser til flere forsider der VG har brukt samme titler og innganger som Dagbladet tidligere har brukt.

Hansen forteller imidlertid at det ikke ligger noe vondt bak disse bildene.

- Det var et svar til Haavik. Det er litt vennskapelig knuffing. Det er ikke noe problem, sier Hansen til NA24 Propaganda.

Redaksjonssjefen mener at det ikke er mye gjenbruk i tabloidene, og at det er naturlig at de samme temaene blir omtalt.

- Det er opplagt at Dagbladet og VG skriver om samme type stoff som våre lesere er opptatt av. Så kan man ha en diskusjon på bruk av titler også videre, sier Hansen.

- Det er imidlertid brede temaer vi dekker. Det er for eksempel alltid utvikling i boligmarkedet. Det er alltid nyhetsknagger på stoffet, legger Hansen til.

NA24 Propaganda har ikke lykkes så komme i kontakt med Richard Reinsberg analysesjef i VG.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!