NA24.no

Har du sett på maken

Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO
Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO Foto: Helge Wekre, NA24
Positive nyheter fra annonsemarkedet.

Norske annonsører brukte mer penger i august i år enn i fjor.

Utviklingen så langt i år er imidlertid dyster. Annonsestatistikken fra Mediebyråenes interesseorganisasjon MIO viser at medieomsetningen gjennom mediebyråene har sunket med 14,7 prosent etter årets åtte første måneder.

Så langt er den totale medieomsetningen gjennom mediebyråene på 4,281 milliarder kroner, ned fra fem milliarder på samme tid i fjor.

Det er likevel en forbedring i forhold til bildet etter juli. Da var den akkumulerte nedgangen på 16,8 prosent og august har dermed bidratt positivt til totalen.

TV er den mediegruppen med størst markedsandel med 30,3 prosents markedsandel. Dagspresse har tapt andeler og har nå 29,4 prosents markedsandel. Internett og radio har vunnet andeler og har nå henholdsvis 13,1 og 4,8 prosents markedsandel.

Her kan du se utviklingen for hver mediegruppe så langt i år:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere