NA24.no

Lesertall

Har skrytt av 271.000 lesere som ikke finnes


TAR GODT BETALT: På spørsmål om annonsørene har betalt for mye, svarer Lasse Gimnes, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Gimcom, følgende: - Ut ifra hva som er kommet frem her kan det slik ut.
TAR GODT BETALT: På spørsmål om annonsørene har betalt for mye, svarer Lasse Gimnes, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Gimcom, følgende: - Ut ifra hva som er kommet frem her kan det slik ut. Foto: Marie Gimnes
Sist oppdatert:
– Annonsørene kan ha betalt for mye, sier ekspert.

Tirsdag kom nye tall som viser at folk i stadig mindre grad leser papiraviser.

Les også: Fortsatt fall for papiravisene

Men det er en annen sak som stikker seg frem i år:

Når papiraviser og magasiner skal si noe om sine lesertall, så gjør de ikke det basert på hvor mange eksemplarer de selger.

I stedet baserer man det i stor grad på spørreundersøkelser fra TNS Gallup, der telefonintervju fra rundt 50.000 personer danner grunnlaget for utregninger i hele befolkningen i hele landet.

Dette er en svært avansert statistisk prosedyre med mange feilkilder.

Nå vedgår TNS Gallup at de har regnet ut dette på en feil måte frem til nå. Derfor har de endret måten de regner ut på, ved å ta hensyn til folks utdannelse.

Kan ha betalt for mye

Medieekspert Lasse Gimnes i Gimcom påpeker at lesertallene er valutaen i denne bransjen.

– Nå er det viktig å finne ut hva annonsørene mener om dette. Annonseprisene er basert på tall levert fra TNS-gallup, sier han til Nettavisen.

– Så annonsørene har betalt for mye?

– Ut ifra hva som er kommet frem her kan det slik ut, sier eksperten.

Ikke overrasket

Det er mediebyråene som forvalter mange norske merkevares reklamebudsjett. Papiransvarlig Nina Thorvaldsen i mediebyrået IUM lover nå å gjennomgå tallene.

 – Hva vil dere gjøre med annonsene som er kjøpt frem til nå?

– Det har vi ikke tenkt igjennom ennå. Vi må se på hvilke kunder det helt konkret berører og hvilke målgrupper den kunden har, sier Thorvaldsen til Nettavisen.

– Det er i hvert fall helt klart at dette vil bli tatt med i fremtidige forhandlinger om annonsepriser, forsetter hun.

Thorvaldsen påpeker at lesertallene som har vært brukt frem til nå er de bransjen selv har godkjent.

– Har dere hatt for dårlig kontroll med lesertallene?

– Jeg vet ikke om jeg kan svare på det, og om jeg vil svare på det, sier hun.

I mediebyrået Carat lar man seg ikke overraske over regnefeilen. Annonsørene vet hva de betaler for.

– Vi tar dette med stor ro. Selv om målemetoden har vært feil, vet annonsørene utmerket godt hva de er villige til å betale for en helside i avisen og hvilken effekt de får av det, sier medier- og forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen til Nettavisen.

– Det er ikke sånn at vi føler oss lurt eller lager så mye oppstyr rundt dette, fortsetter han.

Bommer med 261.000 lesere

Ifølge TNS Gallup har endringen i måten å regne ut tallene på «ubetydelig effekt for de aller fleste mediene» – og at det kun er 13 av godt over 150 avistitler som «vil oppleve endringer som forklares ved innføring av nye vekter».

Likevel, endringen har ifølge DN.no blitt motarbeidet av flere av avisene.

De avisene som har hatt størst feil er ifølge TNS Gallup Aftenposten, Dagsavisen, DN, Finansavisen, Morgenbladet, Klassekampen og Vårt Land.

En gjennomgang Nettavisen har gjort av tallene til TNS Gallup, viser derimot at dette er en sannhet med modifikasjoner. Hele 66 aviser har fått justert sine lesertall med mer enn fem prosent.

Av totalt 160 avistitler, er det ifølge tallene ganske tydelig at konsekvensene av ny regnemetode omfatter mer enn 13 aviser.

  • Økt antall lesere: 4 aviser
  • Uendret antall lesere: 55 aviser
  • Redusert antall lesere: 101 aviser

Relativt mange av avisene med redusert antall lesere, har kun mindre endringer – men det er tydelig at endring i vekting i all hovedsak har slått én vei.

De fire avisene med økt lesertall har totalt oppnådd 10.000 ekstra lesere.

De 101 avisene som har redusert lesertall, har totalt mistet 271.000 lesere.

Disse har hatt størst feil

Disse avisene har størst nedgang utelukkende som følge av endret utregningsmetode:

  • Aftenposten: -46.000
  • DN: -21.000
  • Morgenbladet: -20.000
  • Klassekampen: -19.000
  • Vårt Land: -11.000
  • Dagbladet: -7000
  • BT: -7000
  • Dagsavisen: -7000

Avisene med størst økning:

  • VG: 7000
  • Karmøynytt: 1000
  • Askeravisen: 1000
  • Vestby avis: 1000
Økt Uendret Redusert

VG

Karmøynytt

Askeravisen

Vestby avis

AGDER (Flekkefjord Tidende)

Akers Avis/Groruddalen

Akershus Amtstidende

Andøyposten

Aust Agder Blad

Bergensavisen

Bygdanytt

Bygdebladet

Bærumsavisen

Eikerbladet

Enebakk Avis

Fanaposten

Firda Tidend

Gjesdalbuen

Gjøviks Blad

Glåmdalen

Helgelands Blad

Hitra – Frøya

Hålogaland Avis

Jarlsberg Avis

Kragerø Blad Vestmar

Lillesands-Posten

Lindesnes

Lokalavisa Trysil-Engerdal

Lyngdals Avis

Møre-Nytt

Nordstrands Blad

Nye Troms

Rakkestad Avis

Rana Blad

Rjukan Arbeiderblad

Rogalands Avis

Romerikes Blad

Romeriksposten

Røyken og Hurums Avis

Saltenposten

Sande Avis

Sandefjords Blad

Sandnesposten

Solabladet

SortlandsAvisa

Strandbuen

Svelviksposten

Søgne og Songdalen Budstikke

Sør-Varanger Avis

Telen

Totens Blad

Varingen

Vennesla Tidende

Vesteraalens Avis

Vestnytt

Ytringen

Østlandets Blad

Østlands-Posten

Øyene

Adresseavisen

Aftenposten

Agderposten

Altaposten

Arbeidets Rett

Askøyværingen

Aura Avis

Avisa Nordland

Bergens Tidende

Bladet Vesterålen

Brønnøysunds Avis

BT Magasinet – Bergens Tidendes helgemagasin

Budstikka

Bygdeposten

Bømlo-Nytt

Dagbladet

Dagen

Dagens Næringsliv

Dagsavisen

Dalane Tidende

Demokraten

Drammens Tidende

Driva

Eidsvoll Ullensaker Blad

Finansavisen

Finnmark Dagblad

Finnmarken

Firda

Firdaposten

Fjordabladet

Fjordenes Tidende

Fjordingen

Folkebladet (tidl. Troms Folkeblad)

Fosna-Folket

Framtid i Nord

Fredriksstad Blad

Fremover

Fædrelandsvennen

Gjengangeren

Grimstad Adressetidende

Gudbrandsdølen Dagningen (GD)

Hadeland

Halden Arbeiderblad

Hallingdølen

Hamar Arbeiderblad (HA)

Hamar Dagblad

Hardanger Folkeblad

Harstad Tidende

Haugesunds Avis

Helgelendingen (tidligere Helgeland Arbeiderblad)

Hordaland

Indre Akershus Blad

Innherred

iTromsø

Jærbladet

Klassekampen

Kristiansand Avis

Kvinnheringen

Laagendalsposten

Lierposten

Lister

Lofotposten

Lofot-Tidende

Malvik-Bladet

Morgenbladet

Moss Avis

Namdalsavisa

Nationen

Nordhordland

Nordlys

Opdalingen

Oppland Arbeiderblad

Porsgrunns Dagblad

Raumnes

Ringerikes Blad

Ringsaker Blad

Romsdals Budstikke

Sarpsborg Arbeiderblad

Smaalenenes Avis

Sogn Avis

Stavanger Aftenblad

Stavanger Aftenblad Magasin

Stjørdalens Blad

Strilen

Sunnhordland

Sunnmørsposten

Sør-Trøndelag

Telemarksavisa (TA)

Tidens Krav

Trønder-Avisa

Trønderbladet

Tvedestrandsposten

Tønsbergs Blad

Uke – Adressa

Valdres

Varden

Vikebladet Vestposten

Vårt Land

Østlendingen

Åndalsnes Avis

Ås avis

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere