NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

Her er alle vinnerne av Gulltaggen 2011

Gulltaggen her fra 2010.
Gulltaggen her fra 2010. Foto: Jarle Naustvik
Sist oppdatert:
Torsdag kveld braket det løs for prisutdeling i Oslo Spektrum.

Torsdag kveld braket det løs for Gulltaggenutdelingen, interaktiv kommunikasjonsbransje sin store kveld med heder, ære og beundring til de beste løsningene, byråene og merkevarene bak.

Over 1000 deltakere hadde funnet veien til Gulltaggens prisutdeling som var den 13. i rekken. 3 dager med workshops, konferanse og Gulltaggen after dark ble rundet av med en prisutdeling i Oslo Spektrum, og påfølgende festmiddag på Radisson Blu Plaza Hotel. I alt deltok over 1500 personer på arets Gulltagg.

-Det er tydelig at det rører seg ting i bransjen. Årets overraskelse er vel at det er i ferd med å bli en forsvinnende liten del av toppjobbene på kampanjeprisene som forholder seg til noe så statisk som ett nettsted for PC-bruk. Det er kampanjer som løser oppgaver på flere plattformer – løsninger vil ikke lenger ”sitte stille” kan en vel si, skriver årets Gulltaggengeneral Helge Tennø.

-Den andre overraskelsen er at det fremdeles skjer lite på nettstedsfronten. Samtidig som vi ser en ny ”type” løsning vinne på e-handel. Det er jo en kjensgjerning at næringslivets portaler ikke lenger møter kundenes endrede adferd og behov på nett, og det er godt å se at e-handelsjuryen fanger opp dette og utmerker en applikasjon som Wimp til beste løsning, skriver Tennø.

Klikk her for å se alle vinnerne

Klikk her for å se bilder

Årets storvinnere er Litago og Kaizers Orchestra
Litago stakk av med fire gull for tre ulike løsninger; Beste Spill, Beste Relasjon, Beste Håndverk og Årets Sølvtagg.

-Her ligger det en gjennomtenkt strategi bak en rekke lanseringer hvor friske aktiviteter og konkurranser inviterer kundene til å delta og ha det gøy på alt fra nettsider, mobiler, iPad’er og Facebook. Helhetlig er dette et imponerende stykke arbeid med mange vinnerjobber i seg. En suksess er det derfor også at strategien viser seg og gi avkastning for Litago som har opplevd nye salgsrekorder de siste årene sier juryen.

Kaizers Orchestra vant fem priser, beste kommunikasjonsstrategi, beste kampanje stor, Nordic Challenge, Folkets Pris og den gjeveste prisen av dem alle; Årets Gulltagg.

-Kampanjen, som delte ut notearkene fra den ikke enda lanserte låta ”Hjerteknuser” inviterte musikere og band til å lage sin egen versjon og publisere den på NRK Urørt - før de hadde hørt originalversjonen. En løsning som spiller utmerket på blandingen mellom det digitale og det ikke digitale, som har skapt en entusiasme og oppmerksomhet både blant musikere, fans og statskanalen NRK P3. Suksessen er et faktum med tidenes mestselgende singel for orkesteret, skriver juryen.

-Byråene bak løsningene; Anorak for Kaizers Orchestra, og DIST med Jimmy Royal for Litago er alle blant utfordrerne til den tradisjonelle måten å gjøre ting på, som burde sende en viktig beskjed til bransjen. Det er spennende å se hvordan disse utfordrerne klarer å jobbe med sine kunder på en måte som ikke bare bringer frem smarte og uventede løsninger, men som også kan vise til de beste resultatene, sier Tennø.

Årets annonsør
Freia ble kåret til årets annonsør for sin langsiktige strategi om å være en helårsmerkevare på nett. Et vågalt valg når de første løsningene kom på nett i 2006, men som har skapt en rekke grensesprengende, suksessrike og premierte løsninger de siste årene.

Årets ærespris
Årets ærespris ble tildelt Børge Vike Sandengen for lang, tro og energisk tjeneste.

Børge har samlet og stått på for norsk interaktiv bransje i mange år, og gjort en jobb som har resultert i at nettet har blitt satt tydeligere på kartet både hos næringslivet og i kommunikasjonsbransjen skriver juryen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere