*Nettavisen* Økonomi.

Her er Hurtigrutens hemmelighet

De elleville seertallene skjuler en gammel nyhet.

20.06.11 14:39

HTML EMBED
:

- Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, melder analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Over 2,6 millioner nordmenn var innom Hurtigruten i løpet av helgen, noe som gjorde NRK2 til Norges aller største kanal - med en markedsandel på 35 prosent.

Bak tallene viser det seg at det hovedsaklig er eldre mennesker som har fått dilla.

Ifølge TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat er halvparten av seerne 60 år og oppover. Enda klarere blir trenden hvis man ser på gruppen over 50 år.

70 prosent av seerne til Hurtigruten-sendingen er nemlig over 50 år.

- Det er jo enda rarere at det er veldig mange seere kl. 0500 på natten, sier Wiberg til NA24.

Wiberg tror at det som fenger seerne er å være med på Hurtigruten-turen, uten selv å være der. Dessuten er det en veldig profesjonell og skikkelig produksjon, mener Wiberg. Han legger likevel til dette:

- Dette er det bare NRK som kunne ha gjort. Hvis den hadde gått på TV3 så hadde den hatt 7.000 seere.

Selvforsterkende effekt
Wiberg tror at interessen rundt sendingen vil ha en selvforsterkende effekt. Både ved at Jens Stoltenberg twitrer om sendingene og at pressen skriver om dette, vil bidra til enda større intersse, tror medieanalytikeren.

- Det er jo morsomt at NRK prøver disse tingene, sier Wiberg, som ikke tror man står overfor en ny TV-trend. Hovedårsaken til dette er at Hurtigruten-sendingen ikke treffer like godt i det som tradisjonelt kalles for kommersiell målgruppe, folk fra 20 til 50 år.

Stor interesse
Tallene fra helga viser at 2 av 3 nordmenn var innom NRK2, med en seertid på 145 minutter per seer. Søndagen rater høyest med hele 247 000 seere som fulgte Hurtigruten 24 timer i strekk. Seertoppen var kl. 23.47 søndag kveld. Da fulgte 692 000 seere Hurtigrutens innseiling i Trollfjorden.

Til sammen har 185 000 nordmenn sett på Hurtigruten dag og natt siden MS Nord-Norge la fra kai i Bergen torsdag kveld.

Statsminister Jens Stoltenberg er blant de mange hundre tusen som har latt seg fascinere av Hurtigruten minutt for minutt. Søndag like før kl. 11.00 twitret statsministeren «Ser på #Hurtigruten på NRK2, dette er Norge på sitt aller beste! ».

Hurtigrutefeber er det også på nett, med over 1,5 millioner avspillinger siden torsdag. Søndag var det registret 200 000 unike brukere, hvor over 40 prosent er fra utlandet.

Er hektet
Mandag kommer Hurtigruten til Troms.

Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen sier Hurtigruten måtte ha betalt 804 millioner kroner hvis de skulle ha kjøpt tilsvarende antall timer på TV.

Han tror suksessen med Hurtigruten minutt for minutt gir reklame som varer også etter at sendingen er over.

- Dette kommer til ha langsiktig og veldig stor effekt. Det forbauser meg om ikke Hurtigruten nå merker dette på bestillingene.

HTML EMBED
:

Håver inn
Interessen har også smittet over på aksjekursen på Oslo Børs. Sjekk børskursene her:

Det gjør at storaksjonærer som Trygve Hegnar og Petter Stordalen kan glise bredt over den fantastiske eksponeringen og interessen.

Mandag er aksjekursen til Hurtigruten-aksjen på Oslo Børs opp solide 6,7 prosent til 4,95 kroner.

Siden sendingen på NRK startet har Hurtigruten-aksjen lagt på seg 13,8 prosent.

Petter Stordalen, som ble sjette største eier i Hurtigruta da han kjøpte seg inn i selskapet for halvannen uke siden, har dratt inn 6,8 millioner kroner på kursløftet i forbindelse med TV-suksessen.

Trygve Hegnar eier 28,25 prosent av aksjene i Hurtigruten, og har en aksjegevinst på hele 71,2 millioner kroner.

Les mer: Stordalen og Hegnars Hurtigruten-kupp

Reklameverdien er vanskelig å anslå, bortsett fra at den er enorm, mener Steen Jensen, og viser til at prislappen for 30 sekunder fjernsynsreklame 50.000 kroner. Dermed blir 134 timers sending en verdi på 804 millioner kroner

- Merker det på billettkontoret
Hurtigruten har nå beredskapen klar for å omgjøre NRKs seersuksess til klingende mynt i kassen.

- Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer nok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA til NTB.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

– Vi har hatt like mye trafikk i løpet av helgen, som vi vanligvis har i løpet av en måned, sier Norum.

Sjekk Sistesidenfor å finne ut hva andre TV-selskaper gjør i kjølevannet av Hurtigruten-suksessen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.